Koningin-voor-één-dag draagt Alternatieve Troonrede voor

Voorafgaande aan de officiële Troonrede die de Koningin op Prinsjesdag uitspreekt, heeft de Koningin-voor-één-dag vanmiddag haar Alternatieve Troonrede voorgedragen. Op het gezellige Plaats in Den Haag, tegenover de Hofvijver, sprak zij zeer duidelijke taal over de koers van het huidige kabinet en de richting die we wél zouden moeten inslaan.

Dit jaar was Carla Steenman de Koningin-voor-één-dag. Behalve SP-raadslid is zij leerkracht op Hertogin Johanna basisschool en lid van het OK-theater. Zij werd door een van haar lakeiën per tandem naar Plaats vervoerd.

“Het principe wordt nu: hoe lager je inkomen, hoe minder zoet er voor je zal zijn. Vind je dat zuur? Dan had je maar beter je best moeten doen. Want succes is een keuze, succes dwing je af. Tenminste, zó denken ze daarginder tegenwoordig. We hadden het kunnen weten, toen we hoorden dat de leden van het volgende kabinet er 30 procent op vooruit zullen gaan. Dat stelletje schijnheiligen.”

“We zijn allemaal Nederlanders en komen allemaal wel ergens vandaan. Laten onze ministers naar voren brengen wat ons bindt in plaats van wat ons scheidt. Dat is heel wat beter dan de promotieshows van minister Verdonk, met het uitdelen van Nederlandse vlaggen of het laten meezingen van zowat het hele Wilhelmus door nieuwe Nederlanders. Alsof die mensen begrijpen wat ze zingen met: 'Dat ik doch vroom mag blijven, uw dienaar t’aller stond, de tirannie verdrijven die mij mijn hart doorwondt.' Ik kies liever voor 'hand in hand kameraden'.”

De Alternatieve Troonrede, die op initiatief van de SP voor het eerst tot stand kwam in 1997, levert jaarlijks een vooruitblik op de officiële Troonrede. De tekst is dit jaar tot stand gekomen op basis van bijdragen van leden van het schaduwkabinet dat speciaal voor deze gelegenheid is samengesteld. Tot dit prominente gezelschap behoren onder meer de schrijfster Mies Bouhuys, psychiater Dries van Dantzig, hoogleraar economie van kunst en cultuur Arjo Klamer, advocaat en programmamaker Prem Radhakishun, econoom Geert Reuten en Ine Voorham van het Leger des Heils.