Geef bevolking mogelijkheid verkiezingen af te dwingen

SP-fractievoorzitter Jan Marijnissen wil dat het mogelijk wordt voor de bevolking om verkiezingen af te dwingen. Hiervoor zouden de Grondwet en de Kieswet moeten worden aangepast. Als een miljoen handtekeningen wordt verzameld, zou er een referendum moeten worden uitgeschreven over de vraag of er vervroegde verkiezingen moeten komen. De regering zou de uitslag van het referendum moeten volgen.

Marijnissen: “Als partijen verkiezingen winnen met een bepaald program, maar vervolgens ander beleid gaan voeren en alle steun van de bevolking verliezen, is het toch vreemd dat er voor burgers weinig rest dan jarenlang wachten op volgende verkiezingen?”

Door de eis dat eerst een miljoen handtekeningen wordt verzameld, denkt de SP-leider te voorkomen dat om de zoveel maanden een referendum wordt afgedwongen, onder druk van de waan van de dag. Marijnissen: “Het referendum geeft vervolgens niet alleen tegenstanders, maar ook voorstanders van de regering de kans om zich uit te spreken. Het is dus niet zo dat een luidruchtige minderheid steeds kan bepalen of er verkiezingen komen. Die eis moet echt zeer breed gedragen worden.” Bij een opkomst van 30 procent of hoger zou de regering aan de uitkomst moeten worden gebonden.

“Mensen gaan niet om wissewasjes proberen de regering naar huis te sturen,” denkt Marijnissen. “De meeste mensen hebben het liefst een stabiele regering die de gelegenheid heeft om goed beleid uit te voeren. Maar als een kabinet alleen nog drijft op een verkiezingsuitslag van twee jaar oud en geen enkel vertrouwen uit de samenleving geniet, moet er een democratisch middel zijn voor de bevolking om nieuwe verkiezingen af te dwingen.”

Onderzoek van Maurice de Hond wees onlangs uit dat een forse meerderheid van de bevolking (60%) graag nieuwe verkiezingen zou willen.