Europese landbouwbeleid moet op de schop

Een herziening van de Europese landbouwsubsidies, die meer dan 40 procent bedragen van de totale EU-begroting, is broodnodig. Deze subsidies komen onder andere ten goede aan Schiphol, Mars, Heineken en DSM. De grote pot gaat naar de grote boeren en de transnationale voedings- en transportondernemingen, terwijl ze de kleine boeren in de EU en de agrarische producenten in ontwikkelingslanden benadelen.

SP-Kamerlid Van Velzen: “Het is ridicuul en niet uit te leggen aan mensen dat zelfs politiecorpsen landbouwsubsidie ontvangen. Het beleid schiet haar doel duidelijk voorbij.” Gegevens van het ministerie van Landbouw, die op verzoek van de Evert Vermeer Stichting openbaar zijn gemaakt, onderschrijven deze conclusie. Zo ontving zuivelcoöperatie Campina in de periode 1999-2003 meer dan 600 miljoen euro, en ontvingen Avebe, Friesland Coberco en Nestlé Nederland in dezelfde periode ieder zo’n 400 miljoen euro.

SP Tweede-Kamerlid Van Velzen: “Dit subsidiebeleid moet direct op de schop. Volgens de Staat van de Europese Unie, waarin de Nederlandse voornemens staan voor verdere Europese samenwerking, zal de Nederlandse bijdrage aan de EU volgend jaar mogelijk stijgen naar 300 euro per inwoner. Dat is onaanvaardbaar”.

Door per direct te snijden in de landbouwsubsidies van de 20 grootste ontvangers, zou de Nederlandse bijdrage met meer dan een half miljard euro kunnen dalen. Dit kan neerkomen op enkele tientjes minder bijdrage per hoofd van de bevolking.

Komende week zal Krista van Velzen minister Veerman vragen er in Europa op aan te dringen het beleid rondom landbouwsubsidies weer in nationale handen te nemen.