Alternatieve Begroting SP: Peper en Zout als alternatief voor het bittere zoet-zuur

In de Alternatieve Begroting van de SP voor 2006 ligt het accent op extra investeren in zorg, onderwijs en sociale voorzieningen. Ook worden de energie- en brandstofprijzen gecompenseerd, de koopkracht voor minima versterkt en is er gericht lastenverlichting ingeboekt voor startende ondernemers en het kleinbedrijf. Fractievoorzitter Jan Marijnissen: “In plaats van zoethoudertjes heeft het land peper en zout nodig. Stevige politieke keuzes voor eerlijke verdeling van welvaart, opbouw in plaats van afbraak van voorzieningen en oplossingen voor belangrijke maatschappelijke problemen.”

“Ons alternatief laat zien dat de regering helemaal niet zo beperkt is in haar handelen door economische tegenwind als het beweert," licht Marijnissen toe. "Bewust hebben wij vastgehouden aan een even groot financieringstekort als het kabinet (1,8%) en we bewijzen dat het eerlijker en beter kan, zonder een cent meer uit te geven.”

De belangrijkste voorstellen in de alternatieve begroting:

• Compensatie hoge energie- en brandstofprijs: € 130 korting op energierekening en verlaging motorrijtuigenbelasting voor mensen met benzine- of LPG-auto
  • Koopkrachtverbetering voor mensen met minimuminkomen door verhoging Wettelijk Minimumloon met 2%
  • Kinderbijslag wordt inkomensafhankelijk
  • Niet invoeren van nieuw ziektekostenstelsel, afschaffen no claim, terugdraaien versobering ziekenfondspakket, verlagen nominale ziekenfondspremie met € 70, afschaffen eigen bijdrage thuiszorg
  • 25.000 extra publieke banen in de zorg, onderwijs en veiligheid
  • Niet invoeren WAO-plannen kabinet, stoppen met herkeuringen onder strenger regime
  • Gratis openbaar vervoer 65-plussers en kinderen t/m 12 jaar
  • Extra investeringen in zorg en sociale zekerheid (beide ruim € 1 mlrd), onderwijs (€ 551 mln), veiligheid (€ 365 mln) en openbaar vervoer (€ 350 mln)
  • Geen ongerichte lastenverlichting voor bedrijfsleven, maar prioriteit voor MKB en startende ondernemers