Privatisering Schiphol uitermate dom

De regering wil graag dat de Kamer vandaag besluit over het privatiseren van Schiphol. De SP is principieel tegen deze privatisering, omdat zodoende de maatschappelijke belangen minder goed gewaarborgd kunnen worden.

Als een duveltje uit een doosje verschenen er deze week twee rapporten over de toekomst van de luchthaven, die gigantische groei voorstellen. De SP wil hier duidelijkheid over voordat de overheid haar zeggenschap over de luchthaven verkleint.

In een rapport van de Raad voor Verkeer en Waterstaat worden verschillende groeiscenario’s voorgesteld voor de luchtvaart in Nederland. Indien Schiphol nu geprivatiseerd wordt, terwijl de toekomst van de luchthaven nog niet bekend is, zullen mogelijke aandeelhouders weinig garanties hebben. De waarde van de luchthaven zal daardoor afnemen.

SP-Kamerlid Arda Gerkens zal vanavond aan de staatssecretaris van Verkeer voorstellen om eerst een debat te voeren over de toekomst van de luchthaven, voordat over privatisering wordt besloten. Gerkens: “Het verkopen van aandelen van Schiphol is sowieso dom, maar het besluit nú nemen is zelfs uitermate dom. Hopelijk komt de staatssecretaris ook tot dit inzicht.”