‘Evenementencard’ verkeerd antwoord op voetbalgeweld

De SP vindt dat PvdA en VVD de plank volkomen mis slaan met hun pleidooi om te komen tot een zogenaamde ‘evenementencard’ voor bezoekers van voetbalwedstrijden. Het voorstel werd gedaan naar aanleiding van incidenten met voetbalsupporters in de afgelopen week. “Dit voorstel is symptomatisch: weer worden alle supporters getroffen met een maatregel die de echte daders nauwelijks zal raken,” stelt SP-Kamerlid Agnes Kant.

Kant: “Het meest heftige incident vond dit weekeinde plaats in Breda, waar tientallen hooligans van Groningen en NAC met elkaar op de vuist gingen. Dat was 24 uur voor de wedstrijd en niet in de buurt van een stadion. Daar helpt geen evenementencard tegen, daar tref je alleen de echte fans mee. Het gaat hier om afspraken tussen criminele groepen die elkaar opzoeken om op de vuist te gaan. Die groepen moet je niet netjes de stad uit begeleiden, zoals nu is gedaan. Je moet ze voor lange tijd in de cel zetten wegens openbare geweldpleging en na hun straf een levenslang stadionverbod opleggen, gekoppeld aan een strafrechtelijke meldingsplicht, zodat ze gegarandeerd uit de stadions kunnen worden geweerd.”

De andere misdragingen die veel aandacht kregen, zoals het gooien met vuurwerk en aanstekers door Feyenoord-hooligans, kunnen met de bestaande middelen prima worden bestreden, stelt Agnes Kant. “Ook deze raddraaiers kun je nu al een levenslang stadionverbod geven en een langdurige meldingsplicht. Met nieuwe pasjes hou je de gewiekste hooligans niet buiten en werp je alleen maar drempels op voor de echte fans, die toch al de grootste slachtoffers zijn van de misdragingen van een asociale minderheid.”

De SP deelt het standpunt van de supporterskoepel SOVS. Dezelfde politieke partijen die steeds pleiten voor een strenger beleid, verzuimen al meer dan tien jaar deze dadergerichte aanpak in te voeren. De SP en de SOVS stellen dat, zolang de meldingsplicht niet is ingevoerd, de partijen elkaar blijven bezighouden met pleidooien voor oude en nieuwe maatregelen.