Irak maakt zich op voor verkiezingen

Massoud Barzani, leider van het noordwestelijk deel van Iraaks Koerdistan, hoopt dat de banden tussen zijn politieke beweging, de Democratische Partij van Koerdistan, en de SP in tact blijven en aan inhoud winnen. Internationale samenwerking is van groot belang bij de wederopbouw van Irak aldus Barzani, die momenteel een van de sterke mannen is achter de Iraakse interim-regering en druk doende met het voorbereiden van algemene verkiezingen in januari 2005.

Barzani lichtte zijn kijk op de actuele situatie in Irak toe in een gesprek met.SP-bestuurslid Serdar Dosky, die in de achterliggende periode wederom naar Koerdistan trok. Eerder dit jaar maakte Dosky ook deel uit van de SP-delegatie die op uitnodiging van verschillende organisaties kennis kwam nemen van de stand van zaken in dit al sedert begin jaren ’90 van Saddam Hoessein vrijgevochten deel van Irak. Tijdens zijn recente verblijf heeft Dosky de banden tussen SP en verschillende organisaties in Iraaks Koerdistan weer verder aangehaald.

De ontwikkelingen in Iraaks Koerdistan zijn in veel opzichten een voorbeeld hoe de wederopbouw in de rest van het land zou kunnen worden aangepakt. In verhouding met de overige delen van Irak heeft Koerdistan een redelijk werkend staatssysteem, met een parlement, politieke partijen, een groot aantal kranten en radio- en tv-zenders en een actief maatschappelijk middenveld. In april werden een aantal afspraken gemaakt met de SP-delegatie over mogelijke steun voor organisaties en projecten. In vervolg op dat bezoek bracht onlangs een Iraakse delegatie op uitnodiging van de SP een bezoek aan Nederland.