Agnes Kant beste ‘alcoholpoliticus’

Agnes Kant (SP) ontving vandaag het eerste exemplaar van het boek “Mag ik ook een glaasje?”. Dit boek biedt handreikingen bij de opvoeding over alcohol en is bedoeld voor ouders van pubers. Agnes Kant kreeg het boek overhandigd van Ir. Wim van Dalen, directeur van STAP (Stichting Alcoholpreventie). STAP vindt dat Agnes Kant de afgelopen jaren in de Tweede Kamer consequent en met kennis van zaken heeft gepleit voor een daadkrachtig alcoholbeleid.

Agnes Kant neemt het boek in ontvangst

“Mag ik ook een glaasje?” is geschreven door pedagoge Jorinde Klungers en door Wim van Dalen. Het voorwoord is geschreven door Angela Groothuizen. Het boek is bedoeld voor ouders met kinderen in de leeftijd van tien tot vijftien jaar. Op deze leeftijd beginnen de meeste kinderen met drinken. Onderwerpen als de risico’s van alcoholgebruik, mixdranken, invloed van vrienden, uitgaan, regels geven en regels handhaven komen aan bod.

In dit nieuwe boek pleiten de auteurs voor het uitstellen van de beginleeftijd van alcoholgebruik bij kinderen naar vijftien á zestien jaar. Zij zijn van mening dat veel kinderen nu op te jonge leeftijd beginnen te drinken. In het boek wordt aangegeven dat één op de vijf tien- en elfjarigen al ervaring heeft met alcohol. Ouders denken vaak dat ze hier weinig invloed op kunnen uitoefenen, maar uit cijfers blijkt het tegendeel. Kinderen die voor hun vijftiende niet mogen drinken van hun ouders, hebben negen van de tien keer nog nooit gedronken, terwijl kinderen die wel mogen drinken vrijwel allemaal daadwerkelijk alcohol gebruiken.

Het boek “Mag ik ook een glaasje? Handreikingen bij de opvoeding over alcohol” van Jorinde Klungers en Wim van Dalen is te bestellen via www.swpbook.com of verkrijgbaar via de boekhandel voor € 9,95.

Zie ook:

www.alcoholpreventie.nl