SP pleit voor sociaal plan kokkelvisserij

Nu de Raad voor de Wadden vandaag in haar advies aan de minister heeft gepleit voor sanering van de mechanische kokkelvisserij, kan de bewindsman er niet meer om heen. De beëindiging van de kokkelindustrie is onvermijdelijk. “Tijd voor een sociaal plan,” vindt SP-Kamerlid Krista van Velzen. “De werknemers die hun baan verliezen, moeten wachtgeld ontvangen of alternatieve werkgelegenheid aangeboden worden.”

Van Velzen spoort minister Veerman aan stappen te ondernemen. “Er is nu lang genoeg gepolderd. Het is van alle kanten duidelijk: de kokkelindustrie kan niet in de Waddenzee. De minister moet aan de slag: sanering van de sector en een sociaal plan voor de werknemers.” De afwachtende houding van de minister ergert Van Velzen: “Terwijl de minister niks doet, vliegen de vissers en de natuurorganisaties elkaar nog steeds in het haar. De minister moet zijn verantwoordelijkheid nemen.”

De minister moet speciale aandacht hebben voor het lot van de werknemers, aldus Van Velzen: “Zij zijn de dupe. Zij verdienen een helpende hand.” Van Velzen vindt dat de bedrijven zelf niet volledig uitgekocht hoeven te worden. “Zij hebben zichzelf de das omgedaan door slecht ondernemerschap. Daar is de overheid niet verantwoordelijk voor.”

In december 2003 presenteerde de SP haar plannen voor sanering van de mechanische kokkelvisserij. De partij heeft hiervoor ruimte gevonden op het budget van LNV en op de overschotten op de Europese structuurfondsen.

SP-plan voor sanering van de mechanische kokkelvisserij (PDF)