Omroep Nútopia: Een andere kijk op dieren, natuur en milieu

SP-Kamerlid Krista van Velzen is betrokken bij de oprichting van een nieuwe publieke omroep onder de naam Nútopia. De organisatie wil meer respect en aandacht voor natuur en milieu. De programma’s gaan grotendeels over deze onderwerpen.

Krista van Velzen is een van de oprichters. Naast haar zijn mensen uit organisaties als de Dierenbescherming, Stichting Wakker Dier, de Partij voor de Dieren en de Faunabescherming bij de oprichting betrokken. In een comité van aanbeveling zitten onder meer schrijver/journalist Karel Glastra van Loon en zanger Bob Fosko. Nútopia probeert 1 maart 2004 zeker 50.000 leden te hebben. Dan kan de status van aspirant-omroep worden aangevraagd.

De waan van de dag regeert. Dieren, natuur en milieu heten “uit" te zijn, alsof het gaat om grillige modeverschijnselen. Omroepen besteden minder en minder aandacht aan het welzijn van dieren, bedreigingen voor natuur en milieu en duurzaamheid als lifestyle. De Nederlandse overheid heeft als doelstelling voor 2010 geformuleerd dat 10% van de landbouw biologisch moet zijn, maar moet ondanks miljoenencampagnes vaststellen dat die doelstelling onhaalbaar ver weg lijkt. De massale vernietiging van gezonde dieren in het kader van calamiteiten als klassieke vogelpest, BSE, BST, varkenspest lijkt eerder tot afstomping in de berichtgeving te leiden dan tot een oproep tot gedragsverandering.

Het publieke bestel verkeert in crisis omdat het onderscheid tussen de oorspronkelijke zuilen verdwijnt en zelfs het onderscheid tussen de publieke omroep en de commerciële omroep vervaagt. Steeds meer maatschappelijke organisaties merken dat aandacht voor hun werk gekocht moet worden, omdat zendgemachtigden zich opstellen als verkopers van podiumtijd.

Daarom is het de hoogste tijd voor een nieuwe omroep met een afwijkende invalshoek. Een omroep die bereid en in staat is mens, dier, natuur en milieu in samenhang centraal te stellen in al haar uitzendingen. Het belang daarvan is niet moeilijk te duiden. Het gaat om de wijze waarop we als mensen in ons land omgaan met de belangen van minstens 1 miljard andere levende wezens. In de bio-industrie, in de proefdierlaboratoria, in de visserij, in de hobbyjacht.

Lees meer op www.nutopia.nl

Dossier Dierenwelzijn