UWV-schandaal kost miljoenen meer dan voorzien

De SP heeft beslag weten te leggen op vertrouwelijke documenten van het UWV waaruit blijkt dat het schandaal rond deze uitkeringsinstantie zeker 7 miljoen euro meer gaat kosten dan werd aangenomen. Ook blijkt dat minister De Geus verkeerd is geïnformeerd door de Raad van Bestuur van het UWV. Uit de interne stukken blijkt dat de verbouwing geen 12,5 maar bijna 20 miljoen euro kost. “De minister moet niet alleen een extern onderzoek laten uitvoeren, maar nu ook keihard ingrijpen,” stelt SP-Kamerlid Piet de Ruiter.

Na berichten dat de Raad van Bestuur van het UWV voor zichzelf een paleis bouwde, ondernam Piet de Ruiter actie om deze kwestie tot de bodem uit te zoeken. De Raad van Bestuur bleek op haar pas opgeleverde verdieping vruchtenhouten plafonds en vloeren te laten aanbrengen, op een andere verdieping een marmeren vloer en op de toiletten zwarte basaltsteen. Al snel meldde zich bij de SP een klokkenluider die de begroting overhandigde waardoor de zaak aan het rollen kwam. Inmiddels moest De Geus al enige malen verantwoording afleggen en terecht viel de hele Kamer over de minister heen omdat hij meermaals met de verkeerde gegevens op de proppen kwam.

Onlangs kreeg De Ruiter een aantal nieuwe stukken in handen. In een intern memo staat hoe is gegoocheld om tot de bedragen te komen die de Raad van Bestuur overhandigde aan de minister. De SP heeft alle stukken vergeleken en daarbij viel op dat in het onderzoek naar de huisvestingskosten wordt gesteld dat de BTW-schade niet is meegerekend. In het interne UWV-memo wordt echter gezegd dat wel is gecorrigeerd voor BTW-afkoop. Onderzoek door een externe deskundige bevestigde het vermoeden van De Ruiter: “De gegevens die door het UWV aan de minister zijn geleverd, zijn onjuist en het UWV was zich hiervan bewust. Hiervoor is de Raad van Bestuur ten volle verantwoordelijk en ik eis dat de minister hieraan harde consequenties verbindt.“

Het werkelijke totaalbedrag voor de omstreden verbouwing bedraagt niet 12,5 miljoen euro zoals werd aangenomen, maar bijna 20 miljoen euro. Omgerekend per vierkante meter is dat € 1.983,– voor een gebouw dat al gestoffeerd was opgeleverd, terwijl De Geus eerst sprak van een gemiddelde prijs van € 635,– per vierkante meter voor de vertrekken van de Raad van Bestuur. Minister De Geus verklaarde vandaag zelf alle vertrouwen in de cijfers van het UWV te hebben, maar kondigde toch een extern onderzoek aan “om de Kamer gerust te stellen”.