Minister zegt SP toe handel in katten- en hondenbont tegen te gaan

In antwoord op Kamervragen van Krista van Velzen (SP) heeft minister Veerman laten weten dat hij de handel in katten- en hondenbont in Europa wil tegengaan. De SP trok onlangs aan de bel toen bleek dat ook in Nederland steeds vaker ongelabelde producten met katten- en hondenbont te koop werden aangeboden. “Dit is een eerste stap vooruit,” stelt Van Velzen tevreden vast.

In de media doken enkele weken geleden berichten op dat de handel in producten met hondenbont en vooral kattenbont, toenam. De producten zijn meestal niet gelabeld, waardoor de kopers niet weten dat voor de producten trouwe viervoeters zijn gedood. SP-Kamerlid Van Velzen trok hierover aan de bel bij minister Veerman van Landbouw, Visserij en Voedselveiligheid.

De antwoorden van de minister maken duidelijk dat de handel niet verboden is, net zo min als het niet labelen van de omstreden producten. De minister ziet niets in een nationaal verbod op de handel in katten- en hondenbont, zoals dat wel bestaat in de VS en Italië. Maar wel wil hij een verbod in Europees verband aan de orde stellen. “Een Europees verbod zou absoluut een stap vooruit zijn,” zegt Van Velzen. “Bontproductie is onnodig en dieronwaardig. Iedere overwinning op dit vlak stimuleert ons om door te gaan in de strijd tegen dierenleed.”