Structurele oplossing kamernood binnen handbereik

Er is een snelle en betaalbare manier om woonruimte voor studenten te creëren: hergebruik van portiek- en galerijcomplexen in herstructureringswijken, die nu op de nominatie staan om gesloopt te worden. Dit stellen SP-Kamerleden Vergeer en De Ruiter.

Deze woningen zouden niet worden gesloopt omdat ze technisch versleten zijn, maar omdat de overheid en woningcorporaties meer variatie wil aanbrengen in de bevolkingssamenstelling van de betreffende wijken. Met een zeer beperkte investering kunnen de drie- en vierkamerflats geschikt gemaakt worden voor bewoning door twee of drie studenten. De maandhuur zou dan hooguit 200 euro per persoon hoeven te bedragen. SP-Kamerleden Fenna Vergeer en Piet de Ruiter komen met dit voorstel naar aanleiding van de discussie over de grote kamernood onder studenten.

In de herstructureringswijken wonen nu nog vrijwel geen studenten. Een deel van de complexen die om markttechnische redenen op de nominatie staan om gesloopt te worden, kunnen geschikt worden gemaakt voor studentenhuisvesting. Zo kan in één klap de woningnood bij deze groep worden opgelost én een bijdrage worden geleverd aan de bevolkingsopbouw in de herstructureringswijken.

Momenteel wordt er nog vooral ingezet op de bouw van peperdure koopwoningen in deze wijken. Er staan circa 200.000 flatwoningen op de nominatie om gesloopt te worden. Wat de SP betreft, zou de omvang van deze sloop heroverwogen moeten worden. De flats zijn vaak nog prima te exploiteren voor de huisvesting van starters op de woningmarkt, waaronder studenten. Als 10% benut wordt voor studentenhuisvesting, zijn 50.000 studenten onder de pannen. Vergeer: “De woonlasten voor de student zullen bij deze constructie relatief laag kunnen zijn, veel lager bijvoorbeeld dan bij nieuwbouw of bij het ombouwen van kantoren tot woonruimte.”

De SP stelt ook voor om snel een modelcontract te ontwikkelen voor de huur van een flat door twee of drie studenten. Tevens zou er aan de hand van de ervaringen die al zijn opgedaan, een draaiboek moeten worden gemaakt voor het beheer. Tenslotte wil de SP, in lijn met de voorstellen van de LSVB, dat deze huisvestingsvorm open wordt gesteld voor huursubsidie.