Chipkaart openbaar vervoer in gevaar

SP Tweede-Kamerlid Arda Gerkens wil opheldering over het niet meedoen van Connexxion met de Chipkaart voor het openbaar vervoer. Zij heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan verantwoordelijk minister De Boer.

Vervoersmaatschappij Connexxion zegt niet mee te willen doen aan de invoering omdat zij de kosten niet op kan brengen. Hiermee wordt volgens Gerkens de verschraling van het openbaar vervoer door de liberalisering weer schrijnend zichtbaar. "De chipkaart is een goed initiatief", aldus het SP-Kamerlid. "Door deze kaart kan de veiligheid in het openbaar vervoer verbeteren en het gemak voor de reiziger toenemen. Maar als niet alle vervoerders meedoen dreigt de kaart niet door te gaan. Zodra de winstmarge van de vervoerders in het gedrang komt, zijn de reizigersbelangen kennelijk verdwenen".

Connexxion vindt dat de overheid moet bijspringen. Gerkens wil van minister De Boer weten of hij de liberalisering van het streekvervoer als een goede weg ziet, als kosten en investeringen die niet rendabel zijn, maar wel aantoonbaar in het belang van het openbaar vervoer en de reizigers, worden afgewenteld op de overheid. En of de minister deze liberalisering dan wil heroverwegen.