Remi Poppe en Erik Meijer naar de 9e Waddenzeeconferentie in Esbjerg

Woensdag 31 oktober vindt in het Deense Esbjerg de 9e internationale Waddenzeeconferentie plaats. Aan de orde komen onder andere de rapportage over de eerder gemaakte afspraken, de presentatie van een zeehondenbeheersplan, voorstellen inzake regelgeving voor de scheepvaart, een voorstel inzake een monitoringssysteem voor het hele gebied en het voorstel tot plaatsing van de Waddenzee op de UNESCO-lijst als Werelderfgoed. De Nederlandse delegatie wordt geleid door staatssecretaris Faber van Natuurbeheer.

De conferentie wordt ter plekke kritisch gevolgd door verschillende betrokken natuur- en milieuorganisaties alsmede door SP-Kamerlid Remi Poppe, SP-europarlementariër Erik Meijer en het Groningse SP-Statenlid Hennie Hemmes. Eerder deze week bood het SP-MilieuAlarmteam staatssecretaris Faber 10.000 waddenmanifesten aan, ondertekend door bewoners en bezoekers van de Waddeneilanden. In het manifest wordt gepleit de Wadden formeel en materieel te erkennen als wildernis van internationale betekenis en het gebied daarop maximale bescherming te geven. De staatssecretaris kreeg de manifesten als ’steun in de rug voor een hopelijk doortastende opstelling tijdens de conferentie’. Als extra argument kreeg de bewindsvrouw maandag op haar ministerie ook het boek De Wadden: houden wat we hadden! van bioloog dr. Gerard Ellenbroek over verleden en toekomst van de Wadden. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van het Wetenschappelijk Bureau van de SP. Met hun aanwezigheid in Esbjerg hopen de SP-volksvertegenwoordigers extra te onderstrepen dat de Nederlandse regering het voortouw dient te nemen bij het realiseren van een optimale bescherming van het unieke natuurgebied.