Stop Internet-censuur Kamerleden

De SP wil dat het filter op de toegang tot Internet van de Tweede Kamer wordt opgeheven. Het filter dat op de server van de Tweede Kamer is geïnstalleerd, scant alle internetpagina’s die door kamerleden worden opgevraagd. Als daar te vaak woorden in voorkomen als ‘seks’ of ‘drugs’ worden die op een zwarte lijst geplaatst en de volgende keer niet meer doorgegeven. Kamerleden kunnen hierdoor enkele websites niet raadplegen. Zo bleek het onderzoeksproject ‘Drugs and Democracy’ van het in Amsterdam gevestigde internationale onderzoeksbureau Transnational Institute (TNI) voor parlementariërs ontoegankelijk.

SP-Kamerlid Agnes Kant heeft het Presidium van de Tweede Kamer gevraagd het filter te verwijderen. Kant: ‘Als mensen een filter op hun PC willen plaatsen moeten ze dat zelf weten. Maar het is niet aan het Presidium van de Tweede Kamer om te bepalen wat kamerleden wel of niet zouden mogen lezen’. Kamerleden moeten vrije toegang hebben tot informatie via Internet.