nieuws

SP wil trendbreuk in verkeers- en vervoersbeleid

Begroting Verkeer en Waterstaat 2000: Van transportpromotie naar transportpreventie

De SP zal bij de behandeling van de begroting Verkeer en Waterstaat uitgebreid stilstaan bij het recente advies van de Raad voor Verkeer en Waterstaat, waarin wordt voorgesteld transportpreventie, dus het voorkomen van onnodige goederenstromen, als uitgangspunt van beleid te hanteren. Volgens de SP moet dat advies leiden tot een trendbreuk in het beleid. In plaats van het aantrekken van telkens meer goederenvervoer moet het kabinet transportpreventie nastreven. Dat moet eveneens gevolgen hebben voor de mainports Rotterdam en Schiphol, zo meent SP-kamerlid Harry van Bommel. "Er is alle reden voor een herbezinning op de groeiplannen van de mainports." De SP krijgt uit onverdachte hoek steun bij haar kritiek op het mainportbeleid. Milieuminister Pronk typeerde de mainports onlangs als "een waterhoofd" en stelde dat we in dat beleid "zijn doorgeslagen." Om te komen tot transportpreventie zal de SP aandringen op onderzoek naar de oorzaken van het toegenomen lange-afstandsverkeer. Verder meent de partij dat bedrijven moet worden verplicht om in een milieujaarverslag informatie op te nemen over de wijze van transport. Meer inzicht in de logistieke keten van bedrijven zal de overheid beter in staat stellen de transportbehoefte te beinvloeden.

Ook in het personenvervoer is er geleidelijk sprake van een trendbreuk. De concurrentie op het spoor is door het vertrek van Lovers Rail van de baan, de beursgang van NS staat op de tocht en de kritiek op het snijden in het kernnet van NS stuit op felle kritiek. Zelfs binnen de coalitie wordt nu openlijk getwijfeld aan de voordelen van een geprivatiseerde NS. Het treinongeval in Londen speelt daarin ongetwijfeld een rol. De privatisering leidde daar tot achterblijvende investeringen in de veiligheid van het spoorvervoer. Om die situatie in ons land voor te zijn pleit de SP voor een betere afbakening van verantwoordelijkheden tussen marktpartijen en overheid.

Om kwaliteit en gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren pleit de SP voor:

  1. terugdraaien van privatisering en terugdraaien marktwerking in het openbaar vervoer
  2. snellere aanleg van OV-verbinding bij grote nieuwbouwlocaties
  3. verhogen van de veiligheid in het OV door terugkeer van de conducteur
  4. een experiment met gratis OV in een middelgrote stad

De SP is verheugd over het feit dat auto’s ieder jaar stiller, schoner en zuiniger worden maar constateert dat door verandering van het wagenpark de milieuwinst nihil is. Om daar verandering in aan te brengen stelt de partij voor om auto’s aan de hand van milieuparameters een rapportcijfer toe te kennen en op basis daarvan de Motorrijtuigenbelasting en de Belasting Personenauto’s en Motoren te berekenen. Grote vervuilers gaan zo meer betalen, de kleinere minder. Omdat er sprake is van een andere verdeling van de lasten kan de maatregel volgens de SP budgettair neutraal worden doorgevoerd.