Agnes Kant: ‘Snel opheldering Peper over fraude’

Peper moet snel reageren op de beschuldigingen van fraude die tegen de voormalig burgemeester zijn geuit door ex-werknemers van het Rotterdamse gemeentehuis. SP-Tweede-Kamerlid Agnes Kant heeft hierover al eerder schriftelijke vragen gesteld aan Peper waarin zij aandringt op een grondig en onafhankelijk onderzoek. De vragen moeten voor 1 november aanstaande door Peper beantwoord worden. Kant: ‘Als minister van Binnenlandse Zaken bepaalt hij voor heel Nederland de normen van integriteit. Gezien de omvang die de geruchten inmiddels hebben aangenomen, is snelle opheldering van Peper van belang. Er mag geen twijfel bestaan over zijn eigen integriteit.’

Kant had de volgende vragen gesteld aan Peper:

1. Bent u op de hoogte van de resultaten van het door de burgemeester van Rotterdam ingestelde onderzoek naar aanleiding van signalen van fraude op het gemeentehuis? Zo ja, sinds wanneer bent u van die resultaten op de hoogte? Bunt u dan bereid de Tweede Kamer in te lichten over die resultaten? Zo neen, waarom niet?
  2. Acht u, gezien uw verantwoordelijkheid voor de integriteit van bestuur, een grondig en onafhankelijk onderzoek gewenst? Hebt u redenen, gezien vanuit uw vorige functie en uw persoonlijke betrokkenheid bij dit onderwerp, daartoe initiatieven te nemen?