SP wil noodfonds voor ouderenzorg

De SP dringt aan op het instellen van een noodfonds om actief in te kunnen grijpen wanneer schrijnende gevallen zich voordoen ten gevolge van de wachtlijsten in de ouderenzorg. Om een dergelijk noodfonds mogelijk te maken heeft de fractie voor de behandeling van de Voorjaarsnota een motie ingediend.

Vorig jaar deed minister Borst van VWS de belofte dat de wachtlijsten aan het eind van de kabinetsperiode geslonken zullen zijn tot een paar honderd mensen die dan nog maar kort hoeven te wachten. Vooralsnog blijken deze wachtlijsten echter nog steeds toe te nemen. Om meer zicht te krijgen op de gevolgen van de wachtlijstproblematiek, heeft de SP-fractie een oproep gedaan aan een aantal regionale RIAGG-afdelingen van ouderenzorg en andere meldpunten die dagelijks te maken hebben met deze wachtlijsten.

Op de oproep zijn 17 reacties binnengekomen. De reacties bevestigen de signalen dat de ouderenzorg steeds meer tekortschiet. Samengevat is er in vrijwel alle regio's grote ongerustheid over een toename van de wachttijden. De urgentie onder de wachtenden is hoog. Onaanvaardbare situaties zijn helaas geen uitzonderingen, maar komen regelmatig voor. Met zeer schrijnende gevolgen, waarvan 25 voorbeelden beschreven zijn in dit verslag. Ook voor wachtenden in ziekenhuizen op een plek in een verpleeghuis worden schrijnende situaties beschreven. Uit nood wordt in ziekenhuizen en verzorgingshuizen naar vrijheidsbeperkende maatregelen gegrepen. In het kader van de Wet BOPZ kan er bij demente ouderen een rechterlijke machtiging worden uitgesproken om hen, zonder hun toestemming, voor hun eigen veiligheid op te laten nemen. Vanuit 3 regio's wordt gemeld dat deze procedure soms in gang wordt gezet, of wordt vertraagd of uitgesteld, omdat er op dat moment geen plek is voor opname in een verpleeghuis.

De Tweede-Kamerfractie van de SP vindt dat noodsituaties zoals in dit verslag worden vermeld in ons land niet voor mogen komen. Structurele oorzaak zijn de wachtlijsten in de ouderenzorg. Deze moeten structureel worden opgelost. Maar naast een structurele oplossing is er een noodplan en noodfonds nodig om voor de huidige crisissituaties oplossingen te kunnen bieden.