Honderden wettelijke voorschriften ongeldig!

Dinsdag 10 juni zal Jan Marijnissen minister Wijers van Economische Zaken stevig aan de tand voelen over zijn beleid inzake het Securitel-arrest. Door zijn nalatigheid zijn honderden wettelijke regelingen in ons land niet geldig. In NOVA lichtte de SP-fractievoorzitter op 5 juni reeds een tipje van de sluier op. Op 30 april 1996 oordeelde het Europese Hof van Justitie dat wettelijke technische voorschriften niet rechtsgeldig zijn, als het land ze niet vooraf meldt bij de Europese Commissie. Nu blijkt dat honderden Nederlandse regelingen nooit zijn nooit aangemeld. De gevolgen zijn enorm. Want nu deze voorschriften ongeldig blijken, kan de overheid de naleving ook niet afdwingen. Men kan nu aan gokkasten gaan sleutelen, giftige stoffen opslaan in plastic emmertjes en regels met betrekking tot geluidsoverlast of milieubescherming aan de laars lappen, zonder dat men in overtreding is. Ook kan de overheid claims verwachten van bedrijven die "onnodig" hebben geïnvesteerd om aan de regels te voldoen, of van mensen die eerder op basis ervan zijn veroordeeld. Marijnissen stelt dat minister Wijers eerst heeft verzuimd de regelingen aan te melden, vervolgens geprobeerd de zaak geheim te houden, en tevens nagelaten in de tussentijd een oplossing te zoeken. Het presidium van de Kamer wilde in eerste instantie de SP'er geen toestemming geven om minister Wijers hierover op het matje te roepen.