Ronald van Raak:

Wordt het Roemer, of wordt het Rutter?

Het waren wel erg veel VVD’ers, bij die foute banken. We laten het toch niet gebeuren? Dat de veroorzakers van de crisis de verkiezingen winnen?

Mark Rutte zit met zijn rijke vriendjes in een vijfsterrenrestaurant. Er wordt flink gegeten en nog meer gedronken. Op het einde van de avond komt de ober met een gepeperde rekening. Mark staat op, loopt het restaurant uit, naar de dichtstbijzijnde friettent. Daar gooit hij de rekening op een tafeltje en vraagt: ‘Kunt u even voor mij afrekenen?’ Gaan we daar ‘ja’ tegen zeggen?

Op 9 juni kiezen we een uitweg uit de crisis. Komt de rekening op het bord van de mensen die geen schuld hebben aan de crisis? Of leggen we de rekening bij de mensen die de afgelopen jaren het meest hebben geprofiteerd? Deze verkiezingen gaan over fatsoen. Laten we die bankiers, managers en speculanten wegkomen met hun gokken, liegen en bedriegen? De bonussen zijn weer hoger dan ooit.

Veel lijsttrekkers weigeren voor de verkiezingen een keuze te maken. Twee politieke leiders doen dat wel. Roemer legt de rekening bij de veroorzakers van de crisis. Rutte schuift de rekening door naar de slachtoffers. We hebben nu echt wat te kiezen: wordt Nederland eindelijk Roemer, of wordt ons land nog Rutter?