column
Ronald van Raak:

Schaamrood of politieblauw?

Je moet maar durven, als hoofdcommissaris. Jezelf inhuren via een eigen adviesbureau, voor 1.400 euro per dag. Dat is ongeveer hetzelfde als een beginnende agent in een hele maand verdient. Of een korpschef die bijna 12.000 euro vergoeding krijgt, omdat hij bereikbaar moet zijn. Een gewone agent krijgt hiervoor maximaal 250 euro. Of een bonus van ruim 15.000 euro. Die krijgt de gewone agent niet. En ook geen representatietoeslag van ruim 10.000 euro. Of een bindingstoeslag van ruim 34.000 euro. Welke agent krijgt een limousine met chauffeur, zoals het hoofd van de Politie Academie?

Terwijl politiebestuurders er lustig op los graaien, moeten gewone agenten al jaren op een houtje bijten. Uit een meldpunt van de SP (politie@sp.nl) blijkt dat onze dienders tekort hebben aan alles. Overal zijn te weinig agenten en moeten politieposten sluiten. Er is te weinig geld voor de opleiding van nieuwe agenten en de aanschaf van nieuw materiaal. Maar aan de top kan het geld niet op. En worden willekeurig reusachtige vergoedingen betaald. Hoe kunnen die politiebestuurders dat uitleggen aan hun agenten?

Diezelfde politiebestuurders moeten van PvdA-minister Ter Horst honderden miljoenen aan bezuinigingen doorvoeren. En die bezuinigingen mogen niet ten koste gaan van de agenten. Ik ken geen enkele agent die denkt dat dit mogelijk is. Agenten melden juist massaal dat de bezuinigingen leiden tot minder blauw op straat. Deze mensen kunnen geen bezuinigingen doorvoeren. De SP wil dat voor de politietop dezelfde regels gelden als voor gewone agenten. Als politieagenten de regels overtreden, worden ze ontslagen. Dat moet ook gelden voor korpschefs.

Waarom heeft de minister het gegraai zo uit de hand laten lopen? Het enige rood dat de sociaaldemocraat Ter Horst past is het schaamrood. Het is aan de Tweede Kamer om op te komen voor het politieblauw.