column
Ronald van Raak:

Lekken en liegen

Balkenende vindt het ‘lieden met een verachtelijke mentaliteit’. ‘Figuren met een ziek karakter’. Die meewerken aan de ‘verrotting’ van onze democratie. Dat zei de minister-president in de Tweede Kamer over politici die informatie ‘lekken’ naar de media. In de politiek wordt voortdurend gelekt.

De vrijdag voor Prinsjesdag kreeg ik vertrouwelijk de begrotingen. Een uur later lagen de stukken bij de media. Met de boodschap dat mensen met een laag inkomen er niet op achteruit gaan. Journalisten belden, om te vragen of de SP had gelekt. Er was niet alleen gelekt, maar ook gelogen. Want mensen met een laag inkomen gaan er wel degelijk op achteruit. Dit ‘lek’ moest wel komen van een partij die er baat bij had dat het beeld ontstond dat de kabinetsplannen goed waren voor de mensen met de laagste inkomens. Even later bleek dat PvdA-woordvoerder Paul Tang stukken had gelekt.

PvdA-burgemeester Vreeman van Tilburg lekte voor een moeilijk raadsdebat over een fraudeonderzoek naar een kritisch raadslid. Een fractiegenoot van PvdA-Kamerlid Diederik Samsom lekte een interne mail over de ‘deplorabele’ toestand van zijn partij.

Premier Balkenende maakte zich in de Kamer vooral zorgen over een lek uit de ministerraad, waaruit bleek dat Wouter Bos zich zorgen maakte over de ontpoldering in de Westerschelde. “Dat zal de PvdA wel weer zijn”, hoor ik u denken. Maar pas op! Is het CDA wel zoveel beter? Staatssecretaris van Defensie Jack de Vries was jarenlang adviseur van premier Balkenende, en werd door journalisten ‘Jack het Lek’ genoemd.

Minister-president, die mensen met een ‘verachtelijke mentaliteit’, met een ‘ziek karakter’, die de ‘verrotting’ van onze democratie op hun geweten hebben, die zitten gewoon in uw eigen kabinet! Sterker nog, u doet daar zelf van harte aan mee! Alleen noemt u het dan niet ‘lekken’, maar ‘voorlichten’. U moet niet in de Kamer komen lekken over lekken, maar zelf stoppen met dat ziekelijk liegen. En gooi al die ‘voorlichters’ de deur uit.