column
Emile Roemer:

Revolutie in Egypte: genoeg is genoeg

De hele dag houd ik met een half oog de beelden op tv in de gaten. Alle nieuws volg ik. Ik kan wel zeggen: ik leef mee met wat er in de noord oost punt van Afrika gebeurt. De frustratie over dertig jaar onderdrukking komt nu aan de oppervlakte. Het zijn spannende tijden, niet alleen voor de burgers van Egypte, maar voor de hele Arabische wereld, de hele wereld.

De meesten van ons kennen Egypte van de vakantiefolders, en misschien wel van een bezoek aan dat prachtige land met die bijzondere geschiedenis. Maar achter die mooie plaatjes gaat een land schuil waarin de bevolking al decennialang wordt onderdrukt en uitgebuit. Die bevolking heeft nu geoordeeld: genoeg is genoeg. Als de omslag na Tunesië ook lukt in Egypte, het belangrijkste Arabische land, dan zal dat effect hebben op de hele regio. De Arabische wereld kan in één keer een grote sprong vooruit maken in de geschiedenis. Democratie, vrijheid en economische voorspoed liggen dan in het verschiet. Welkom in de moderniteit.

Vakantie vieren in een dictatuur is luieren met een bijsmaak. Laten we hopen dat de bevolking van Egypte succes boekt met haar gerechtvaardigde strijd en laten wij hier proberen alles te doen wat hen helpt.

Harry van Bommel heeft het initiatief genomen voor een demonstratie van onze solidariteit met de Egyptenaren: aanstaande zaterdag om 16.00 uur op de Dam. Kom ook.