column
Emile Roemer:

Een Griekse tragedie

Je kunt veel van de Grieken zeggen, maar niet dat het domme mensen zijn. De Grieken vonden ooit de democratie uit. En ook in de wetenschap en filosofie teren wij nog altijd op de erfenis van wijze Grieken. Maar nu zit Griekenland in de hoek waar de klappen vallen.

Jarenlang hebben Griekse politici de kluit bedonderd. Met valse boekhoudingen kletsten de Grieken zichzelf de eurozone in. Daarbij werden ze gretig geholpen door grote banken, zoals het Amerikaanse Goldman Sachs, die riant betaald werden om te helpen bij het gesjoemel.

Nu de Griekse schulden zo hoog opgelopen zijn, lijkt er geen andere uitweg dan een traject van schuldsanering. En net als bij gewone mensen geef je iemand die diep in het rood staat niet zomaar een extra creditcard. Ik ben blij te zien dat steeds meer partijen in de Tweede Kamer gaan inzien dat nog meer geld naar de Grieken geen oplossing is voor de enorme berg schulden die ze hebben. Te hopen valt dat ook bij het CDA, VVD en PvdA dit kwartje een keertje valt.

De Griekse tragedie kent veel verliezers. Het hardst getroffen worden op dit moment de Grieken die hard werken voor weinig geld. Veel mensen kennen van vakantie wel een Grieks gezin dat een pension of hotel runt. Maar denk ook eens aan de gewone Griek die leeft van zijn baan als buschauffeur, metaalbewerker of postbode. Ze werken de klok rond, voor een heel gemiddeld bestaan. Natuurlijk kun je deze mensen verwijten dat ze een stel corrupte politici jarenlang in het zadel hebben gehouden, maar dat maakt de klappen die zij nu krijgen niet minder hard.

Zoals een goed Grieks toneelspel betaamt, kent de tragedie ook een stel bad guys. Dat zijn aan de ene kant de Griekse politici, maar anderzijds zeker ook de bankiers. Die verdienden geld met het vervalsen van de boekhouding en kregen jarenlang een hoge rente op hun risicovolle leningen aan Griekenland. En nu willen diezelfde banken dat de belastingbetaler de knip trekt om hun belangen veilig te stellen. Dat moeten we dus niet doen. Het is de hoogste tijd dat ook de banken zelf gaan bijdragen aan de Griekse tragedie.

Zondagavond vertrek ik, samen met Ewout Irrgang, naar Griekenland, om met eigen ogen te zien hoe het land ervoor staat. We gaan in gesprek met politici, vakbonden, ondernemers en economen. Aanstaande woensdag organiseert de SP een debat over de situatie in Griekenland en de toekomst van de euro. Je bent van harte welkom om mee te praten. Hier vind je meer informatie om je aan te melden. Het belooft een spannende week te worden voor Griekenland.

Emile Roemer

Deze column als eerste ontvangen? Geef je op voor de nieuwsbrief van Emile Roemer