column
Emile Roemer:

Helden

Meestal hou ik niet zo van rotzooi. Als ik troep zie liggen dan ruim ik dat het liefst direct op. Behalve deze week. De stations in Nederland werden steeds een stukje viezer. Het is geen fraai gezicht en toch banjerde ik, afgelopen woensdag, met een gevoel van trots door de kapot gescheurde kranten, koffiebekers en servetten op Utrecht Centraal.

Ik ben trots op alle schoonmakers die nu al maanden vechten voor een betere CAO. Het gaat deze schoonmakers niet om een leaseauto, dertiende maand of bonus. Nee, ze vechten voor een kantine om de boterham te eten, reiskostenvergoeding en een opleiding.

Iedere dag wordt de berg afval op Utrecht Centraal een beetje groter. Sommige reizigers klagen hierover. Troep hoort opgeruimd te worden, dat vinden we allemaal. Maar het goede nieuws is natuurlijk dat al die reizigers nu eens zien hoe snel ons land een zootje wordt zonder de onophoudelijke inzet van deze duizenden schoonmakers.

De acties van de schoonmakers staan niet op zichzelf. De situatie in de schoonmaakbranche is identiek aan de thuiszorg en het streekvervoer. In al deze sectoren verliezen werknemers hun waardigheid onder de enorme druk van hun opdrachtgevers en werkgevers. De strijd om grote contracten tussen grote bedrijven wordt uitgevochten over de rug van het personeel. Voor steeds minder geld moet steeds meer werk gedaan worden.

De schoonmakers voeren namens alle Nederlandse werkers een sociale strijd voor beschaving. Niet voor riante regelingen maar voor respect en loon naar werken. Op Utrecht Centraal wordt u de keuze voorgelegd: laten we rechts aanrommelen zodat de troep nog groter wordt, of steunen we werkend Nederland zodat we kunnen aanpakken en Nederland weer op de rails krijgen.

Ze zitten er nog steeds, de schoonmakers. Op matjes en matrassen tussen een steeds groter wordende berg met afval. Ik roep u op om deze stakers te steunen. Stop de flexibilisering, stop de uitbuiting en versterk de positie van hen die het zwaarste en vuilste werk doen. Nederland heeft behoefte aan een beschavingsoffensief, laten we daarmee vandaag beginnen door massaal de helden uit de schoonmaak te steunen!

Stuur een e-card via: www.wijhebbenerschoongenoegvan.nl