Emile Roemer:

Aanpakken die vliegmaatschappijen!

Het is dinsdagmorgen, het zonnetje schijnt en je hebt er zin in! Vandaag vertrek je vanaf Schiphol voor een welverdiende vakantie naar Turkije. Die zin verdwijnt als sneeuw voor de zon, wanneer je er op Schiphol achter komt dat je vlucht is geannuleerd. Op hoge poten ga je naar de infobalie van je vliegmaatschappij voor tekst en uitleg. “Helaas meneer, overmacht. We kunnen u een hotel aanbieden…”. Uiteindelijk 25 uur en een overnachting later, vertrekt je vlucht dan alsnog. Je hebt behoorlijk de pest in, maar wat kun je daar nou tegen doen?

Wellicht herkent u dit verhaal ook. Niet verwonderlijk, want het gebeurt met grote regelmaat dat vluchten geannuleerd worden of dat er een overboeking is waardoor je niet met een vlucht mee kunt. Om dit soort ellende tegen te gaan heeft de Europese Unie in 2004 regels opgesteld. Vliegtuigmaatschappijen zijn o.a. verplicht je optimaal te informeren, en een overnachting aan te bieden. Maar bij het voorbeeld van hierboven heb je zelfs recht op een vergoeding van € 600,=. Behalve als de maatschappij kan aantonen dat er sprake is van overmacht, door bijvoorbeeld een zware storm, of een technisch defect aan het toestel. Logisch, want veiligheid moet voorop staan.

Maar is het altijd wel overmacht? Om dat te bepalen heeft Europa óók geregeld dat ieder land een instantie in het leven moet roepen die controleert en klachten afhandelt. In Nederland is dat de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat. Maar in de praktijk blijkt nu dat IVW die taak nauwelijks uitoefent. Bij klachten vragen ze – als ze al iets gaan doen – slechts aan maatschappijen wat er aan de hand is. “Overmacht” roepen die in koor. Einde klacht! Ook de verplichte informatieverstrekking aan reizigers op bijvoorbeeld Schiphol is ver onder de maat. Gestrande reizigers weten nauwelijks waar ze hun rechten kunnen halen. Bij de Inspectie dus niet.

Het bedrijf EUclaim is dit eens gaan onderzoeken. Zij volgen alle vertrek- en aankomsttijden van vliegtuigen en weten zo exact of er sprake is van overmacht of van opzet. Het is meestal goedkoper voor vliegmaatschappijen om een vlucht te annuleren dan om bijvoorbeeld een vliegtuig te huren, als bijvoorbeeld een toestel enkele dagen wegens reparatie niet beschikbaar is. Zeker als er nauwelijks schadeclaims hoeven worden uitbetaald, omdat reizigers niet weten dat ze daar recht op hebben.

Dat noem ik geen overmacht, dat noem ik de kluit belazeren! Dit gebeurt op grote schaal. Regelmatig hebben vliegmaatschappijen te weinig toestellen en stellen ze vluchten uit of wordt de vlucht helemaal geannuleerd. Vandaar dat ik de Minister heb opgeroepen hiertegen op te treden. Dat kan hij doen door de inspectie méér bevoegdheden op opdrachten te geven zodat zij hun werk nu wél goed gaan uitoefenen. Daarnaast moet er in Nederland een geschillencommissie komen waar reizigers terecht kunnen met klachten en geschillen.

En tot slot, er komt al een zwarte lijst voor vliegmaatschappijen die met onveilige toestellen vliegen. Maak er ook maar één voor maatschappijen die het niet zo nauw nemen met de klantvriendelijkheid en de rechten van de passagiers.

Zie ook: Uitzending Kassa over dit onderwerp

Betrokken SP'ers