column
Dennis de Jong:

Weeklog: Ook in het Europees Parlement hebben SP en PVV niets gemeen

Foto: https://www.flickr.com/photos/lewishamdreamer/ (CC BY-NC 2.0)

Op Twitter doken er deze week opeens berichten op, als zou de SP-eurofractie samenwerken met extreemrechts. Normaal zou ik hier niet op reageren, maar omdat ik hierover bezorgde mails ontving, kies ik toch maar voor duidelijkheid via dit weeklog: met de PVV werkt de SP ook in Brussel niet samen.

We volgen daarin gewoon de lijn van onze fractie in de Tweede Kamer. Zoals Emile Roemer op een partijraad zei: Wilders is een geradicaliseerde VVD’er en met iemand die alleen maar mensen tegen elkaar opzet, werken we niet samen. In de fractie, waar ook de SP toe behoort, hebben we enkele weken geleden een uitgebreide discussie gehad over de nieuwe fractie waarvan de PVV en het Front National uit Frankrijk het voorzitterschap delen. We waren daarbij unaniem in ons oordeel: deze partijen brengen nooit oplossingen, maar zwelgen erin om bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten. Hoe meer spanning in de samenleving, hoe beter het voor hen is en hoe groter ze worden.

Het enige punt waarover de partijen in onze fractie van mening verschilden, betrof het stemgedrag. Sommige partijen willen per definitie tegenstemmen op wijzigingsvoorstellen van extreemrechts, ook als deze precies ons standpunt vertegenwoordigen. Als SP beoordelen we die voorstellen echter op inhoud. Als de PVV c.s. voorstelt om de onderhandelingen over TTIP af te breken, kunnen we moeilijk tegenstemmen. Wel zullen we proberen te voorkomen dat er op zo’n onderwerp alleen een voorstel van extreemrechts ligt: beter is het, als ook links zo’n voorstel indient. In dat geval stemmen we voor het voorstel van links en hebben we geen boodschap aan het voorstel van extreemrechts, zelfs niet als het inhoudelijk overeenkomt.

Het is de vraag of een volledig cordon sanitaire tegen extreemrechts werkt. Je kunt redeneren dat zo’n benadering de slachtofferrol die extreemrechts zich graag aanmeet, alleen maar versterkt. Maar in een tijd waarin ons hart uitgaat naar de vluchtelingen en waar we als SP spanningen in de samenleving juist willen verminderen, is het uitgesloten dat je op wat voor manier dan ook samenwerkt met de extremisten van rechts. Iedereen die de SP kent, weet dit, maar voor iedereen die hier nog aan twijfelt, ben ik graag bereid ons standpunt over de PVV te blijven herhalen. Dat geeft gelijk een platform om te wijzen op onze beginselen van menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Die passen bij een modern linkse partij en zijn een gruwel voor extreemrechts.