column
Dennis de Jong:

Weeklog: Wie denkt Juncker wel dat hij is?

De voorzitter van de Europese Commissie, Juncker, gaf de Grieken deze week een ongevraagd stemadvies: stem nooit op Syriza, de zusterpartij van de SP, want die stort de hele eurozone in een crisis. Zo’n uitspraak is ongehoord voor een Commissievoorzitter. Eurocommissarissen zijn immers geen ministers maar een soort topambtenaren die de lidstaten moeten bijstaan. Juncker wil de Commissie echter politiek maken. Hij ziet zichzelf kennelijk als een soort premier of misschien zelfs als president van een federaal Europa. Het is de man nu al in zijn bol geslagen.

Je zag het eigenlijk al aankomen tijdens de Europese verkiezingen. Het zogeheten ‘lijsttrekkersdebat’ tussen de vier ‘kandidaat-voorzitters’ van de Europese Commissie moest de kiezer over de streep trekken om te gaan stemmen. Geen hond heeft ernaar gekeken, maar zowel de voorzitter van het Europees Parlement, Martin Schulz, als Juncker beroepen zich er keer op keer op dat zij rechtstreeks door de kiezers in Europa zijn gekozen. Onzin natuurlijk, want ik denk dat maar weinig VVD-kiezers met hun stem hadden willen aangeven dat ze Verhofstadt graag als voorzitter van de Commissie zagen. En hoeveel CDA-kiezers hadden Juncker in gedachten, toen zij in het stemhokje stonden?

Het was gewoon je reinste poppenkast, maar de poppetjes zelf zijn er wel in gaan geloven, en dat is ronduit gevaarlijk. De meeste mensen zeiden juist nee tegen deze EU door niet te gaan stemmen, of eurosceptische kandidaten te kiezen. Voor hen was er echter geen kandidaat-voorzitter. Die plek bleef leeg. Alleen daarom al past de ex-kandidaten bescheidenheid. Dat geldt zeker ook voor Juncker, temeer daar hij vanwege belastingschandalen al behoorlijk in de problemen zit. Onlangs werd bekend dat hij destijds als premier van Luxemburg Amazon actief heeft bijgestaan om belasting te ontwijken. Fijn voor CDA-kiezers om te weten dat ze volgens de eurofielen zo iemand voorzitter van de Commissie hebben gemaakt.

Eigenlijk had Juncker gewoon de eer aan zichzelf moeten houden en moeten opstappen. Daarom ook hebben we als SP-eurofractie de motie van wantrouwen gesteund die tijdens de november plenaire in Straatsburg voorlag. Maar kennelijk is Juncker zo overtuigd van zichzelf, dat hij niet alleen gewoon aanblijft, maar zelfs de kiezers in Griekenland de les denkt te moeten lezen. Wie denkt hij wel dat hij is? Voor mij is hij niets meer dan een fraudeur die bezeten is van de macht. Maar ja, daar zijn er in Brussel wel meer van.