column
Agnes Kant:

Het ware gezicht?

Wordt dit de week dat het kabinet haar ware gezicht laat zien? Aanstaande vrijdag hoopt ze de antwoorden te hebben op de crisis. Voor de SP moet daarbij solidariteit voorop staan, voor de korte en de lange termijn.

Ik ben er niet gerust op. Wat er allemaal al voorbij is gekomen aan suggesties is niet erg solidair: bezuinigingen op de zorg en op de zorgtoeslag, beperking van de WW-uitkering en verhoging van het collegegeld. Ongerust wordt je ook van het debat dat ik afgelopen week heb gevoerd over de pensioenen. Mijn verzoek was om de pensioenfondsen meer ruimte en tijd te geven om te herstellen, zodat de gepensioneerden niet de rekening betalen van deze crisis. Velen van hen zullen immers niet meer kunnen profiteren van economische herstel in de toekomst. Maar zij hebben wel 40 jaar premie betaald. En laten we wel wezen, deze ouderen hebben ons de welvaart gebracht. Maar nee hoor, de SP kreeg geen steun van de PvdA of het CDA. En al helemaal niet van minister Donner.

“We moeten nu eenmaal allemaal een bijdrage leveren,” stelde hij.

Het is duidelijk: de gepensioneerden hoeven niet op Donner te rekenen. Maar als we ‘allemaal een bijdrage leveren,’ wat gaan de veelverdieners dan bijdragen? Komt er een einde aan hun riante bonusregelingen? En waarom, als we dan allemaal moeten bijdragen, doen we dat niet naar draagkracht? Het gemak waarmee gepensioneerden nu in de steek worden gelaten, getuigt niet van solidariteit.

Over de toekomst gaat het kabinet ook beslissingen nemen. Bijvoorbeeld over doorwerken na je 65ste, en of er eindelijk iets gedaan wordt aan de buitensporig ruime hypotheekrenteaftrek. De SP is tegen het eerste en voor het tweede. Maar zal ik eens iets voorspellen? Het kabinet komt met precies het tegenovergestelde. En daarmee zal het haar ware gezicht laten zien. Ouderen moeten na hun 65ste doorwerken, om de subsidie op villabezit in stand te kunnen houden. Ja, dat is echt solidair!