column
Agnes Kant:

Bonusbelasting

“Mijn ergernis, frustratie en boosheid zijn net zo groot als die van andere Nederlanders die dit niet begrijpen,” zei Wouter Bos over de gigantische startbonus voor een nieuwe ING 'topman'. Maar mijnheer Bos, die andere Nederlanders zijn niet de minister van Financiën. U bent dat wel en u kunt dus iets veranderen. U kunt ingrijpen. Waarom doet u dat niet?

Jarenlang hebben we één van uw voorgangers, ex-premier Wim Kok de exorbitante zelfverrijking horen aanklagen. Daden kwamen er niet. Later werd hij commissaris bij, jawel, ING. En keurde hij riante beloningen aan de top goed.

Jarenlang hebben vakbondsleiders de zelfverrijking en bonussen aan de top veroordeeld. Lodewijk de Waal pleitte in 2004 zelfs voor een 'kleptocratentax' voor graaiers. Maar diezelfde De Waal wordt nu overheidscommissaris bij ING en accepteert de bonus voor een nieuwe topman die kan oplopen tot 1,3 miljoen euro. Met deze slappe houding diskwalificeert De Waal zichzelf, hij is niet de juiste man om orde op zaken te stellen in het ontspoorde bankwezen.

Jarenlang horen we ook van Bos dat het afgelopen moet zijn met die bonussen. Ik zag hem gisteren hopeloos in het journaal verzuchten: “Ik kan hier helaas niets aan doen.” De minister gaat praten met de bankiers…

Ik geloof dat er nu toch echt wel genoeg lippendienst is bewezen aan deze maatschappelijke schande. Onder meer de bonuscultuur heeft ons de kredietcrisis gebracht. Bos zou moeten ingrijpen. Laat hem een voorbeeld nemen aan Amerika. Daar willen Democraten en Republikeinen via een wet 90% belasting heffen op bonussen bij bedrijven die staatsteun krijgen. Zo'n wet moet ook in Nederland snel worden ingevoerd.

Betrokken SP'ers