Sinterklaas in Limburg

Als ik donderdag 's avonds, na vier dagen Den Haag, thuiskom is een van de eerste dingen die ik doe de Limburgse krant lezen. Afgelopen donderdag was het weer raak. Werden we twee weken geleden nog opgeschrikt door een nieuw bouwschandaal in Limburg, nu staat de gemeente Echt in de belangstelling. Men spreekt al van de "Sinterklaas affaire".

De gemeente Echt heeft een potje waarin het dividend van de Essent-aandelen wordt gestort. De fractie van het CDA in de gemeenteraad van Echt kwam op het idee een deel van dat geld te schenken aan een aantal verenigingen in die plaats, waarin met name CDA’ers in het bestuur zitten. De wethouder van het CDA tekende de betreffende brieven. Mooi, dacht het CDA in Echt. Dat is goede propaganda voor onze club, dat moet stemmen opleveren.

Hoe heb ik het nou, zult u denken? Een fractie kan zomaar gemeenschapsgeld weggeven aan een aantal 'aanverwante' organisaties, zonder dat de gemeenteraad er over beslist heeft? Met de handtekening van de wethouder eronder? Nee, natuurlijk mag dat niet!

De burgemeester is van mening dat de raad de schenkingen achteraf maar moet goedkeuren. Dat is toch vreemd. Vaststaat dat de schenkingen illegaal zijn. Je kunt je zelfs afvragen of er niet sprake is van verduistering van gemeenschapsgeld. En de raad is volledig gepasseerd. Dat kan een raad die zich zelf serieus neemt toch niet accepteren?

Maar is nog iets aan de hand, nog pikanter. Herman Vrehen is CDA-gedeputeerde van de provincie Limburg. Hij is ook lid van het CDA-bestuur en zit in enkele van de verenigingen die geld kregen uit het Essent-potje. Maar als gedeputeerde moet hij ook de financiën van de gemeente Echt controleren. Het verhaal van de dubbele petten dus. Het is duidelijk dat dit niet kan. Op zijn minst zal hij dat – hangende deze affaire – aan een ander moeten overlaten.

Ik hoor u al zachtjes denken: ja hoor, de vriendenrepubliek Limburg. Toegegeven, het is ernstig wat er gebeurt. Ik troost mij met de mededeling vorige week van de baas van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), die zei dat het in Limburg niet erger is dan in de rest van het land. Of is dat juist nóg verontrustender?