column
Harry van Bommel:

Geen cent!

Enkele dagen geleden maakte de regering bekend dat nabestaanden van slachtoffers van Nederlandse oorlogsmisdaden in Indonesië niet moeten zeuren over schadevergoeding. De massamoord in Rawagedeh op honderden onschuldige mannen en jongens is immers zo lang geleden. Letterlijk schrijft de advocaat van Balkenende: “Voor zover uw cliënten al een vordering hebben is die vordering in ieder geval verjaard.” Dit houdt in dat nog steeds in twijfel wordt getrokken dat er op grote schaal oorlogsmisdaden zijn begaan en dat er dus ook geen verantwoordelijkheid voor wordt genomen. Een gotspe!

Op 9 december 1947 vielen Nederlandse troepen het dorpje Rawagedeh binnen, op zoek naar een opstandeling. Ze vonden niemand en ook geen wapens. Toch werden alle mannen en jongens gedood. De Verenigde Naties noemen die actie “opzettelijk en meedogenloos”. Voormalig minister Bot heeft erkend dat Nederland “aan de verkeerde kant van de geschiedenis” stond. Balkenende zegt: “Helaas, u bent te laat.”

Bij mijn bezoek aan Indonesië begin oktober sprak ik de enige overlevende man en twee weduwen. Alle drie zijn ze stokoud. Ons gesprek ging vooral over verzoening, niet over schadevergoeding. Deze mensen willen verzoening met de daders, de Nederlandse militairen. Volgens minister Verhagen bestaat daar bij de Nederlandse veteranen geen behoefte aan. Ik weet dat dit anders is omdat veel Indonesiëveteranen met een schuldgevoel rondlopen. Daarom vind ik ook dat Nederland de veteranen moet helpen om de herdenking op 9 december in Rawagedeh bij te wonen. Verhagen weigert dit.

De massamoord in Rawagedeh mag juridisch gezien misschien zijn verjaard. Het feit dat Nederland zich hierop beroept is veelzeggend. Nog steeds loopt de regering weg voor onze eigen geschiedenis. De VOC-mentaliteit die Balkenende zo roemt, ging gepaard met slavernij, kolonialisme, uitbuiting en oorlogsmisdaden. Daar zullen wij, nazaten van slavenhouders, koloniale heersers, uitbuiters en oorlogsmisdadigers mee moeten leven. Het is typisch Nederlands dat dit geen cent mag kosten.