Een plek waar je oud kunt worden, in je eigen vertrouwde buurt

Samen kunnen wonen met je partner, ook als de één zorg nodig heeft en de ander niet. Met vers eten en vaste en bekende gezichten. Zonder de lange gangen van het oude verzorgingshuis, maar kleinschalig, zoals thuis. Dat is oud worden in het zorgbuurthuis. De SP wil dat deze zorgbuurthuizen er komen.

Het idee voor het zorgbuurthuis is samen met experts, zorgverleners, zorgbestuurders en een architect een aantal jaar geleden ontwikkeld door SP-leider Lilian Marijnissen. Het allereerste zorgbuurthuis is inmiddels geopend in Oss. 'Het is fantastisch om het eerste zorgbuurthuis te zien. Een beschermde kleinschalige plek om oud te worden. En een inloopfunctie voor de hele buurt zodat ouderen niet eenzaam hoeven te zijn. Daarom komen we met een wet die het zorgbuurthuis in heel Nederland mogelijk maakt,' zegt Marijnissen.

Lilian Marijnissen in Oss bij de opening van het eerste zorgbuurthuis van Nederland.

De SP wil dat elke oudere die dat wil moet kunnen kiezen voor een zorgbuurthuis. Sinds het sluiten van de verzorgingshuizen door het PvdA-VVD kabinet Rutte II moeten mensen langer thuis wonen tot het echt niet meer gaat. Dit kan leiden tot eenzaamheid of onvoldoende goede zorg. Met het zorgbuurthuis maken we fijn oud kunnen worden in de eigen buurt voor iedereen mogelijk.

Een bijkomend voordeel van zorgbuurthuizen is dat het snel zorgt voor meer beschikbare woningen. Door mensen de keuze te geven om oud te worden in een zorgbuurthuis, komen er bestaande woningen beschikbaar.

Steun je ons? Strijd mee en red de zorg!

Steun de actie