Twijfel je nog?

Een stem op de SP is de beste garantie op een socialer Nederland. Met jouw stem op de SP kun jij ervoor zorgen dat de mooie woorden van partijen geen loze verkiezingsbeloften worden, maar dat we samen écht wat gaan veranderen.

Want jouw stem op de SP is de beste garantie dat:

• Het socialer wordt in Nederland.
  • We Omtzigt en Timmermans aan hun verkiezingsbeloftes houden.
  • We een kabinet zónder VVD echt mogelijk maken.

Pleisters plakken helpt niet. SP stemmen wel!

Zie hieronder belangrijke verschillen tussen de SP en een aantal andere partijen, zodat je op 22 november kunt stemmen voor een beter Nederland.

SPNSC
Minimumloon verhogen naar 16 euro

Nee

Omtzigt wil het minimumloon niet verhogen naar 16 euro per uur. De SP verhoogt het minimumloon direct naar 16 euro per uur, en de daaraan gekoppelde uitkeringen én AOW stijgen mee. Zo zorgt de SP ervoor dat werkende mensen meer loon overhouden.
Ontslagrecht versoepelen

Ja

Omtzigt wil het ontslagrecht versoepelen. Hierdoor wordt de werkzekerheid van miljoenen mensen bedreigd. De SP wil het ontslagrecht beschermen en werknemers meer zeggenschap geven over hun werk.
Huren bevriezen of verlagen

Nee

Omtzigt wil de huren niet bevriezen en verlagen. De SP verlaagt de huren van sociale en particuliere huurwoningen. Dat is hard nodig om de wooncrisis aan te pakken en te zorgen dat er betaalbare woningen zijn.
Eigen risico en marktwerking in de zorg afschaffen

Nee

Omtzigt wil het eigen risico en de marktwerking in de zorg niet afschaffen en geen ander zorgstelsel. De SP wil geen marktwerking in de zorg, maar één Nationaal ZorgFonds zonder eigen risico.
Niet bezuinigingen op de zorg

Nee

Er liggen enorme bezuinigingsplannen op de plank. De SP zegt duidelijk: Er zijn talloze manier om te besparen en om de zorg beter te organiseren, maar bezuinigen op de zorg accepteren wij niet. Omtzigt spreekt zich niet uit tegen bezuinigen op de zorg.
Bedrijven die recordwinsten maken en de allerrijksten hun eerlijke deel laten bijdragen

Nee

Omtzigt wil de bedrijven die recordwinsten maken en de allerrijksten ontzien. De SP wil dat zij hun eerlijke deel gaan betalen. Op recordwinsten van bedrijven kan eerlijker belasting worden betaald, en de allerrijksten kunnen meer bijdragen via een miljonairsbelasting. Zo verkleinen we de ongelijkheid en tweedeling en betalen we de rekening eerlijker.

SPBBB
Minimumloon verhogen naar 16 euro

Nee

BBB wil geen minimumloon van 16 euro per uur. De SP verhoogt het minimumloon direct naar 16 euro per uur, en de daaraan gekoppelde uitkeringen én AOW stijgen mee. Zo zorgt de SP ervoor dat werkende mensen meer loon overhouden.
Huisjesmelkers en beleggers weren uit onze volkshuisvesting

Nee

BBB kiest voor de markt. BBB wil voor private commerciële investeerders fiscale regelgeving versoepelen, en wil dat investeerders ook onze sociale huurwoningen opkopen. De SP wil juist geen woningmarkt maar volkshuisvesting. Speculanten en investeerders die volkshuisvesting blijven zien als een middel om rijk te worden, pakt de SP harder aan door te onteigenen bij langdurige leegstand. De SP wil voor alle soorten woningen een maximale huurprijs invoeren.
Eigen risico en de markt uit de zorg afschaffen

Nee

De BBB wil geen Nationaal ZorgFonds en verandert niets aan deze vermarkting van zorg. De SP wil één Nationaal ZorgFonds zonder eigen risico.

Nee

BBB wil de bedrijven die recordwinsten maken en de allerrijksten ontzien. De SP wil dat zij hun eerlijke deel gaan betalen. Op recordwinsten van bedrijven kan eerlijker belasting worden betaald, en de allerrijksten kunnen meer bijdragen via een miljonairsbelasting.

SPGroenLinks/
PvdA

Afbraak in Rutte II

Ja

Veel mensen zijn de sociale afbraak van het kabinet Rutte II met VVD/PvdA niet vergeten:
  • De verzorgingshuizen werden gesloten.
  • De thuiszorg werd afgebroken.
  • Forse bezuinigingen op de jeugdzorg.
  • De verhuurdersheffing sloopte de volkshuisvesting en verhoogde de huren.
  • De sociale werkplaatsen gingen dicht.
  • Studenten werden met het schuldenstelsel in de schulden gestoken.
Afschaffen eigen risico en uitbreiden basispakket

Nee

GL/PvdA wil het eigen risico slechts met 100 euro verlagen naar 285 euro. De SP wil het eigen risico, de boete op ziek zijn, helemaal afschaffen. Daarnaast wil de SP dat fysio en mondzorg volledig vergoed worden en GL/PvdA niet.
Zeker pensioen en lagere AOW-leeftijd

Nee

GL/PvdA is voor de pensioenwet. Hierdoor worden de pensioenen van werkende mensen een stuk onzekerder. GL/PvdA is tegen het verlagen van de AOW-leeftijd naar 65 jaar. De SP is tegen de pensioenwet en wil een vast en zeker pensioen én de AOW-leeftijd voor iedereen verlagen naar 65 jaar.
Lagere salarissen politici

Nee

GL/PvdA stemde tegen voorstellen van de SP om de salarissen van politici met 30% te verlagen. Volksvertegenwoordigers van de SP hebben een solidariteitsregeling waardoor zij een normaal inkomen krijgen. Met de rest van het geld openen wij hulpdiensten en voeren wij acties met en voor huurders, zorgverleners en overal waar dat nodig is.
Rekeningrijden

Ja

GL/PvdA is voor het invoeren van rekeningrijden. Hierdoor worden mensen die geen alternatief voor de auto hebben, die in de regio wonen en die voor hun werk afhankelijk zijn van een auto, onnodig zwaarder belast. Ook hier worden niet de producten (auto-industrie) aangepakt, maar degene die afhankelijk zijn van een auto. Dit zien we ook bij pesttaxen zoals accijnzen op brandstof of plastic. GL/PvdA wil ook geen lagere belasting op energie (gas) waardoor huishoudens onnodig hoge energierekeningen krijgen. De SP wil grote vervuilers zwaarder belasten en problemen bij de bron aanpakken. Bij de producenten dus.