Vuurwerk:

De jaarwisseling moet voor iedereen een feestelijke aangelegenheid kunnen zijn.

De SP vindt dat de jaarwisseling voor iedereen een feestelijke aangelegenheid moet kunnen zijn. De afgelopen jaren hebben we gezien dat dit te vaak niet het geval is. Veel mensen beleven plezier aan (het afsteken van) vuurwerk. Maar we zien ook dat vuurwerkmisbruik zorgt voor veel ellende, zoals hulpverleners die bekogeld worden of vernielingen. Dit moet streng bestraft worden; de jaarwisseling is geen excuus voor geweld. Een algeheel vuurwerkverbod is echter geen garantie voor een rustige maar feestelijke jaarwisseling. Zo wordt er steeds meer illegaal vuurwerk afgestoken en vindt er ook zonder vuurwerk nog altijd aanzienlijk meer geweld plaats tijdens de jaarwisseling.

In 2020 zijn de vuurwerkregels aangescherpt. Zo kwam er een verbod op gevaarlijk knalvuurwerk en vuurpijlen. De SP heeft hiermee ingestemd.  Dat verbod is echter nooit in praktijk gebracht: bij de jaarwisselingen van 2021 en 2022 gold vanwege de coronapandemie een algeheel vuurwerkverbod.

De SP pleit er daarom voor dat eerst het bestaande verbod in praktijk wordt gebracht, voordat het verder wordt uitgebreid. Daarnaast wil de SP meer geld voor de politie en douane, zodat gevaarlijk illegaal vuurwerk beter opgespoord kan worden. Ook pleit de SP voor meer budget voor gemeenten, zij kunnen zo zorgen voor een goed alternatief zoals een gemeentelijke vuurwerkshow.

Lees meer over:

Geweld tegen hulpverleners direct bestraffen Investeren in onze veiligheid Overzicht van alle standpunten Verkiezingsprogramma