opinie
Maarten Hijink:

Houd zorg betaalbaar: schaf de zorgpremie af

In het huidige zorgstelsel is het zo geregeld dat zorgverzekeraars ongeveer de helft van hun inkomsten moeten halen bij hun verzekerden. Daarvoor betaalt iedereen maandelijks zijn zorgpremie en wordt het eigen risico ingehouden. De andere helft van de inkomsten voor verzekeraars komt via de werkgevers bij hen terecht. Maar nu de maandelijkse premie de komende jaren met wel 50 euro per maand kan stijgen, wordt duidelijk dat dit systeem niet meer houdbaar is.

Want juist doordat meer mensen de zorgkosten niet meer kunnen betalen moet de overheid  steeds meer geld uitgeven om mensen via de zorgtoeslag te compenseren. Dit onzinnige rondpompen van geld is omslachtig en onnodig. Bovendien komen de meeste Nederlanders helemaal niet voor zorgtoeslag in aanmerking. Maar ook zij hebben natuurlijk te maken met  fors hogere kosten voor wonen, energie, brandstof en boodschappen. Verlaging en uiteindelijk afschaffing van de zorgpremie is voor al deze Nederlanders een uitkomst: de jarenlange stijging van de premie stopt en de kosten van de zorg worden eerlijker betaald.

Het gekke is dat voor veel publieke voorzieningen helemaal geen aparte premie wordt betaald. Het onderwijs, de politie en de brandweer worden gewoon betaald vanuit de belastingen. Dat scheelt veel bureaucratie en is – in een land met een eerlijk belastingstelsel – ook goed voor de solidariteit. Daarom zou het veel logischer zijn om onze zorgkosten ook gewoon vanuit de belastingen te betalen. Dan bouwen we de maandelijkse zorgpremie af en betalen we de zorg vanuit de belastingen op winst, vermogen en inkomen. Wie het meeste verdient, draagt het meeste bij. Zorgkosten worden dan eindelijk écht inkomensafhankelijk betaald.

Uit berekeningen van het CPB blijkt dat driekwart van de Nederlanders erop vooruit gaat als we de zorg vanuit de belastingen zouden betalen in plaats van uit zorgpremies. Bovendien wordt het zorgstelsel veel eenvoudiger omdat de zorgtoeslag overbodig wordt; je betaalt immers ook geen zorgpremie meer. Een ander belangrijk voordeel van zorg zonder zorgpremie is dat mensen niet meer ieder jaar op jacht hoeven naar de verzekeraar met de laagste zorgpremie. Het hele overstapcircus met dure reclamespotjes schaffen we daarmee af. En dit zou een hele mooie eerste stap kunnen zijn op weg naar een Nationaal ZorgFonds. Goede zorg, zonder marktwerking en met veel minder bureaucratie.