Kandidaten Tweede Kamer 2017 Kandidaat kamerlid

Inez Staarink

Terwijl Nederland 420.0001 kinderen in armoede telt is het aantal miljonairs jaren op rij gestegen; dan is er iets fundamenteel mis is in dit land

Inez Staarink

Meer over Inez

Niet mopperend aan de kant staan, maar zelf de verandering helpen bewerkstelligen die je wilt zien in de maatschappij; dat is wat Inez Staarink motiveerde om actief te worden in de politiek en zich in te zetten voor een sociaal, solidair en eerlijke beleid. Met een bijzondere inzet voor dieren en natuur heeft Inez Staarink zich als beleidsmedewerker voor de SP in de Tweede Kamer gestort op de onderwerpen landbouw, natuurbescherming, gezond voedsel en dierenwelzijn. Sinds 2009 werkt ze in de Tweede Kamer waar ze onder andere debatten voorbereidt en spreekteksten schrijft. Ze heeft de afgelopen jaren diverse mijlpalen bereikt: zo heeft ze de initiatiefwet voor een verbod op het houden van nertsen voor hun bont, samen met de Kamerleden door het parlement geloodst, evenals initiatiefnota’s over veehouderij & volksgezondheid, wandel- en fietsbeleid, biologische landbouw en een duurzame melkveehouderij. Verder deed ze het onderzoek ‘De Boer aan het Woord’.

Vanaf 1989 studeerde ze geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Leiden. In 1994 stopte ze, behaalde een communicatie diploma en ging aan de slag in deze branche. Ze was werkzaam in diverse marketing- en communicatie functies voor overheid en bedrijfsleven.

Van 2000-2009 werkte ze voor ontwikkelingssamenwerkingsorganisatie Hivos. Hivos is een internationale organisatie die projecten in ontwikkelingslanden steunt tegen armoede, ongelijkheid, discriminatie, machtsmisbruik en milieuvervuiling.

Ze deed hier communicatie, belangenbehartiging en zette campagnes op. Verder was ze lid van het Platform Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, zette zich in voor betere werkomstandigheden voor koffieplukkers en voor duurzame energie. Voor dit laatste project schreef ze een publicatie en nam deel aan de klimaattop in Nairobi. In en na haar studententijd was ze actief in de anti-kernwapen beweging en tegen discriminatie. Ze werd lid van de SP om zelf politieke verandering te helpen bewerkstelligen en stelde zich daarom in 2016 kandidaat.