Vredesdag 2024 • 'Over vrede praten vraagt moed'

'Over vrede praten vraagt moed. We moeten moed blijven tonen. We gaan samen de menselijkheid en de vrede weer dichterbij brengen, ook in Europa.' Met die woorden sloot EU-lijsttrekker voor de SP Gerrie Elfrink de Vredesdag 2024 af.

In een overvol Willem Twee in Den Bosch werd onder leiding van SP-Kamerlid Sarah Dobbe gesproken over de spanningen in en buiten Europa. Over de noodzaak om te investeren in vrede en niet mee te gaan in de roep om militarisering. Want die roep is sterk. Hoogleraar Bastiaan van Apeldoorn sprak over het belang van het internationaal recht als kompas naar vrede. Bert de Belder van PVDA-België onderstreepte hoeveel er wordt geïnvesteerd in wapens en hoe weinig er wordt geïnvesteerd in vrede. Zonder te investeren in vrede rest alleen oorlog.

Wendela de Vries van Stop de Wapenhandel zette de invloedrijke lobby van het militair industrieel complex uiteen. En Frank Slijper van Pax benadrukte het belang van het reguleren van de wapenexport om mensenrechtenschendingen te voorkomen. De Nederlandse regering wil aansluiten bij een verdrag - het verdrag van Aken - waardoor Nederland zeggenschap over de eigen wapenexport weggeeft. Dat zeggenschap belangrijk is laat de rechterlijke uitspraak over de export van F35-onderdelen vanuit Nederland naar Israël zien. Door het duidelijke risico op mensenrechtenschendingen heeft de rechter de Nederlandse regering teruggefloten en export van de F35-onderdelen verboden.

Militair historicus Christ Klep ging in gesprek met Sarah Dobbe, en liet de historische parallellen zien met de Eerste Wereldoorlog, in retoriek, wapenwedloop en het risico op escalatie. Je kunt het gesprek hieronder terugkijken.

Tijdens de Vredesdag lanceerde Sarah Dobbe de nieuwe Atlas van de Wapenmacht, met de laatste ontwikkelingen van de afgelopen twee jaar. Het is duidelijk dat de wapenindustrie flink profiteert van alle oorlogen. 2022 was een recordjaar in defensie-uitgaven van wereldwijd ruim 2.200 miljard euro. In de wereldwijde wapenproducerende sector is het gemiddelde aandeel in het afgelopen jaar met 25 procent gestegen. De Nederlandse wapenindustrie verdiende ruim 5 miljard, flink meer dan het jaar ervoor.

Dobbe: 'Defensie-uitgaven worden gedaan vanuit een oorlogsretoriek van noodzaak tegenover de agressie van Rusland. Maar als je kijkt naar de feiten zie je dat Europa alleen al ruim 5 keer zoveel uitgeeft aan defensie als Rusland en samen met de VS 17 keer zoveel uitgeeft aan defensie. De militaire overmacht is er. Maar er wordt een stuk minder tot niets geïnvesteerd in vrede. Terwijl een wapenwedloop de wereld alleen onveiliger maakt, moet dit pad naar vrede er komen. Dat is wat deze Vredesdag heel duidelijk maakt.'

Steun de actie!

Wij willen de wapenwedloop stoppen. Doe je mee? Teken dan hier en steun! We houden je dan ook op de hoogte van acties die we komende tijd gaan doen.

Steun de actie