SP-senator Tiny Kox vertrekt na 20 jaar uit Eerste Kamer

SP-Eerste Kamerlid Tiny Kox vertrekt met ingang van 13 februari uit de senaat in Den Haag. Dat heeft hij gemeld bij de voorzitter van de Eerste Kamer.

Kox: 'Met mijn vertrek als president van de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa eerder deze week, voelt dit als een goed moment om ook afscheid te nemen van de Eerste Kamer. Ruim 20 jaar heb ik de eer gehad om onderdeel uit te maken van de senaat. We hebben kinderarmoede onder de aandacht gekregen, huurverhogingen tegengehouden en het correctief referendum aan een meerderheid in de Eerste Kamer geholpen. Met een goed gevoel geef ik nu het stokje door aan mijn opvolger Lies van Aelst.'

Kox is met ruim 20 dienstjaren de ‘nestor’ van de Eerste Kamer. Hij leidde de SP-fractie tussen 2003 en 2022. Daar kruiste hij de degens bij de algemene beschouwingen met de premiers Balkenende en Rutte. Hij beoordeelde sinds 2003 in de ‘Kamer van her-overdenking’ enkele duizenden wetsvoorstellen, waaronder recentelijk het door de SP geïnitieerde grondwetsvoorstel tot het mogelijk maken van een correctief referendum.

Kox was eerder 17 jaar lid van de gemeenteraad van Tilburg. Hij maakte ruim 40 jaar deel uit van het bestuur van de SP. Afgelopen week nam Kox al afscheid als gekozen President van de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa in Straatsburg. Kox wordt opgevolgd door Lies van Aelst. Zij is momenteel fractievoorzitter van de SP-fractie in de Provinciale Staten van Zuid-Holland.

Betrokken SP'ers