Verslag partijraad 22 juli 2023

Genomen besluiten tijdens deze Partijraad:

• Verslag partijraad 1 juli 2023 vastgesteld
  • Kiescommissie schriftelijke en gewogen stemming ingesteld
  • Profielschets leden Tweede Kamer vastgesteld
  • Kandidatencommissie verkiezingen 22 november 2023 ingesteld
  • Programmacommissie verkiezingen 22 november 2023 ingesteld
  • Instemming Planning tot aan de Tweede Kamerverkiezingen 2023 en de organisatie van een extra partijcongres
  • Instemming aangepaste planning verkiezing partijbestuur en verkiezingen Europees Parlement 2024
  • Lilian Marijnissen is verkozen tot lijsttrekker voor de verkiezingen van 22 november 2023

De Partijraad start met een videocompilatie van het congres op 2 juni 2023.

11.00 uur Voorzitter Jannie Visscher opent de Partijraad

1. Opening en mededelingen

Voorzitter Jannie Visscher benoemt het bijzondere karakter van deze partijraad. Het kabinet is gevallen en dat betekent dat de partij een aantal zaken moet regelen voor de verkiezingen. Daarom moeten er tijdens de partijraad enkele belangrijke besluiten worden genomen.

2. Hamerstukken

Als hamerstuk worden de volgende punten vastgesteld:

• Vaststellen verslag d.d. 1 juli 2023
  • Instellen kiescommissie schriftelijke en gewogen stemming, met als leden:
    • Jan Willem Roosch, voorzitter afdeling Haarlem
    • Wolter Raes, voorzitter afdeling Hilversum
    • Frans Rein Jurrema, voorzitter afdeling Amsterdam

3. Politieke duiding: de val van het kabinet en vervroegde Tweede Kamerverkiezingen

Lilian Marijnissen geeft duiding aan de ontstane politieke situatie. Ze was verbaasd over partijen die het een “verdrietige dag” noemden. Zelf noemt ze de val van het kabinet en het aangekondigde vertrek van Rutte goed nieuws voor Nederland. Ze zegt dat de SP echt klaar is voor deze verkiezingen.

Er is twee jaar gesproken over een nieuw verhaal voor de toekomst, het nieuwe Heel de Mens. Elke partijraad is er weer een nieuwe afdeling of werkgroep en de partij is volop leden aan het winnen. Er is nu politieke ruimte en dat is bevrijdend.

Volgens Marijnissen is het nu tijd om de ideeënstrijd te gaan voeren. Geen politiek gekissebis op de Haagse vierkante meter.

Het komt niet automatisch onze kant op maar de ruimte is er nu wel. Dat geeft Marijnissen energie en zin om te gaan knallen.

Marijnissen benoemt dat bij het punt migratie een realistisch verhaal moet komen vanuit de SP. Het tekort aan huizen is niet de schuld van mensen die vluchten of die hierheen worden gehaald door werkgevers. Er zijn te weinig woningen maar dat komt door liberaal beleid.

De partij stond al in campagnestand, de boel is volgens Marijnissen organisatorisch goed op orde. De SP moet lokaal laten zien wat ze doet en daar vertrouwen in hebben. Onze partij is de enige antikapitalistische en anti-establishmentpartij. Die positie moet worden benut.

4. Planning tot aan de Tweede Kamerverkiezingen 2023 en de organisatie van een extra partijcongres

Vanwege de val van het kabinet en de vervroegde verkiezingen vindt er een wijziging plaats in de planning van het komende jaar. Partijsecretaris Arnout Hoekstra geeft hier een toelichting op. Een belangrijk element in deze wijziging is het organiseren van een extra verkiezingscongres op 23 september 2023.

De Partijraad stemt in met de planning.

5. Vaststellen profielschets en benoemen kandidatencommissie en programmacommissie Tweede Kamerverkiezingen 2023

Jannie Visscher geeft een toelichting op de voorgestelde stukken vanuit het partijbestuur. Het gaat om het instellen van een kandidatencommissie en een programmacommissie plu bijbehorende procedures. Ook ligt nu de profielschets voor Tweede Kamerleden voor aan de partijraad.

De voorgestelde kandidatencommissie bestaat uit de volgende personen:

• Nine Kooiman (voorzitter)
  • Hans Boerwinkel
  • Frank Futselaar
    • Bastiaan Meijer
    • Nils Müller
  • De door de partijraad benoemde lijsttrekker

De voorgestelde programmacommissie bestaat uit de volgende personen:

• Mahir Alkaya
  • Gerrie Elfrink
  • Renske Leijten
    • Bastiaan Meijer
  • De door de partijraad benoemde lijsttrekker
    • Ronald van Raak (adviseur)

De Partijraad stemt en neemt de voorstellen vanuit het partijbestuur over.

6. Aanpassen planning verkiezing partijbestuur en verkiezingen Europees Parlement 2024

Gelet op de inzet voor de verkiezingen van de Tweede Kamer op 22 november 2023, zijn er noodzakelijke wijzigingen in de planning. Arnout Hoekstra licht deze toe. De verkiezing van het nieuwe partijbestuur wordt verder in de tijd gezet zodat deze kan samenvallen met het congres voor de Europese verkiezingen op 2 maart 2024. Ook wordt voorgesteld om de partijraad van september te laten vervallen zodat de partij zich volop kan richten op de campagne.

De Partijraad stemt voor de aanpassing van de planning.

7. Campagne Tweede Kamerverkiezingen 2023

Campagneleider Jimmy Dijk geeft een toelichting op de campagne richting de verkiezingen van 22 november. Hij benoemt daarbij dat de partij al in campagnestand was. Ook geeft hij een overzicht van de campagnes die tot nu toe lopen en hoe die zich ontwikkelen richting de verkiezingen. Een cruciaal moment is het Prinsjesdagprotest op 17 september. Dijk zegt dat er al flink aanmeldingen zijn maar dat dat er nog meer moeten gaan worden. Het doel is om duidelijk te maken dat de opbouw van Nederland nu moet starten. Niet bezuinigen maar de hoge vermogens en winsten belasten.

8. Benoemen lijsttrekker Tweede Kamerverkiezingen 2023

Jan Willem Roosch vertelt namens de kiescommissie dat met 94% van de stemmen Lilian Marijnissen is verkozen tot lijsttrekker bij de verkiezingen van 22 november 2023.

Marijnissen krijgt het woord en bedankt de partij voor het vertrouwen. Het kabinet is gevallen en dat is volgens haar goed nieuws voor Nederland. Dit is de kans om een nieuwe koers voor ons land te bepalen. Nederland is klaar met oude politiek en snakt naar nieuwe politiek. Niet de enkeling moet profiteren van de economie maar iedereen. Niet de markt of de overheid heeft het voor het zeggen maar de mensen. Een Nederland waar een echte ideeënstrijd is.

Het land is kapot en die sloop is nog niet gestopt. Het demissionaire kabinet wil nog steeds verder doorgaan met bezuinigen op de zorg. Ze willen nog meer ziekenhuizen en afdelingen sluiten. De bezettingsnorm voor verpleeghuizen willen ze afschaffen.

Tweedeling neemt toe. Komend jaar dreigt 1 miljoen mensen in Nederland in armoede te leven. Commerciële mantelzorg voor mensen die zich dat kunnen permitteren rukt op. Maar wat gebeurt er met de mensen die dat niet kunnen betalen? Dat is toch niet normaal, vraagt Marijnissen zich af. Het is jarenlang neoliberale politiek geweest van gaten slaan in de publieke voorzieningen om het vervolgens aan de markt over te laten. We gaan daardoor steeds meer toe naar Amerikaanse toestanden maar wat nu Nederlandse toestanden zijn. Dat is gebeurd onder 13 jaar VVD maar dat is volgens Marijnissen niet normaal.

Wat normaal is, is dat er goede zorg is voor iedereen. Dat er voor iedereen een betaalbaar huis is. En dat er voor iedereen in Nederland een fatsoenlijk loon is. Maar daar is wel een grote SP voor nodig. Het is de tijd van de SP want die heeft de oplossingen, zegt Marijnissen. Niet de markt, niet de overheid maar de mensen zijn de oplossing. Er moet zeggenschap komen over wat van ons allemaal is. Er is radicale democratisering nodig om weer grip te krijgen op onze buurt, ons werk en op ons leven. Marijnissen noemt voorbeelden van sectoren waarbij die radicale democratisering nodig is.

Vervolgens gaat ze in op enkele concrete speerpunten richting de verkiezingen van 22 november en noemt daarbij voorbeelden van hoe het beter kan.

Marijnissen geeft aan dat de SP de planning wel klaar heeft liggen. De plannen die lokaal al worden waargemaakt, kunnen met een grote SP in heel Nederland.

Deze campagne moet er één worden over de ideeën voor Nederland. Partijen kunnen namelijk wel van gezicht wisselen maar als de ideeën hetzelfde blijven dan worden de problemen van Nederland niet opgelost.

Ze geeft als voorbeeld dat je wel een nieuwe lijsttrekker uit Brussel kunt halen maar dat als die verantwoordelijk was in kabinet Rutte II voor het sluiten van de sociale werkplaatsen, voor het sluiten van de verzorgingshuizen, voor het invoeren van het schuldenstelsel en voor het verhogen van de AOW-leeftijd dan is dat oude politiek waar Nederland volgens Marijnissen niet op zit te wachten.

De laatste jaren was de SP een goede waakhond in de oppositie, nu is het tijd om een waakhond in de regering van ons land te zijn. Marijnissen roept op om de SP zo groot te maken dat andere partijen niet meer om ze heen kunnen. Zodat de SP samen met de mensen Nederland weer kan opbouwen. Ze roept iedereen op om daarom 17 september naar het Prinsjesdagprotest in Den Haag te komen.

De hele speech is terug te kijken via: https://www.youtube.com/watch?v=PUCLMexzdKw

De Partijraad is gesloten