Omgevingswet voor miljoenen mensen nog niet toegankelijk

Dinsdag debatteerde de Eerste Kamer over de invoering van de omgevingswet per 1 januari aanstaande. SP-fractievoorzitter in de Eerste Kamer Rik Janssen toonde aan dat de websites van de omgevingswet niet aan de wettelijke toegankelijkheidseisen voor mensen met een beperking voldoen. 'Niet aan deze wettelijke plicht voldoen bij inwerkingtreding per 1 januari is handelen in strijd met de wet en betekent dat de omgevingswet bij inwerkingtreding discriminerend zal zijn voor miljoenen mensen met een beperking', zo hield Rik Janssen minister De Jonge voor. Tijdens het debat hield minister De Jonge eerst nog vol dat zijn aanpak voldoende was maar daar moest hij nog tijdens het debat op terugkomen.

Om zeker te zijn dat de minister ook echt aan de eisen gaat voldoen diende Janssen tijdens het debat een motie in die op de steun van een meerderheid van de Eerste Kamer kan rekenen. 'De SP vindt invoering van de omgevingswet per 1 januari 2024 onverantwoord omdat er nog veel onduidelijkheid is of het digitale systeem waar de omgevingswet op drijft wel werkt. Invoering uitstellen is het beste, maar als de omgevingswet toch zo gehaast wordt ingevoerd dan moet juist de overheid zich gewoon aan de wet te houden en zorgen dat miljoenen mensen niet worden buitengesloten. Die rechtsongelijkheid mogen we niet accepteren alleen omdat de minister haast heeft met de invoering', aldus Janssen. Over de motie wordt op 14 maart in de Eerste Kamer gestemd.

Betrokken SP'ers