Verslag partijraad 26 november 2022

Genomen besluiten tijdens deze partijraad:

• Er is ingestemd met de begroting 2023

• Het jaarplan 2023 van het internationaal secretariaat is vastgesteld

• SP Jongeren is aangewezen als de politieke jongerenorganisatie van de SP

11.00 uur – voorzitter Jannie Visscher opent de partijraad

1. Opening en mededelingen
De leden van de PR en gasten worden welkom geheten door JV. Vervolgens licht zij de agenda van deze PR toe.

Lilian Marijnissen gaat nu in gesprek met kamerlid Jasper van Dijk en wethouder Sunita Biharie over de spreidingswet, migratie en asiel. JvD vertelt over de totstandkoming van de spreidingswet. Volgens JvD zijn de problemen, o.a. bij Ter Apel, het gevolg van jarenlang VVD-asielbeleid. De spreidingswet is wat JvD betreft niet eerlijk omdat het geen goede verdeling geeft over de gemeenten; dat komt omdat er niet wordt gekeken naar rijke/arme gemeenten en omdat er een bonussysteem is. De SP wil het écht eerlijk en écht naar draagvlak.

Sunita Biharie vertelt nu over haar ervaringen als wethouder op dit gebied. Ze benoemt de problemen die er ontstaan doordat de plaatsing van asielzoekers en (arbeids)migranten nu niet op een goede manier gebeurt. Daar zit volgens SB veel samenhang in met andere sociale terreinen zoals werk en leefbaarheid in de wijken. JvD zegt dat er in bredere zin moet worden gekeken naar regulering van migratie, dus ook naar arbeidsmigranten, internationale studenten en bijvoorbeeld expats die huizenprijzen opdrijven.

2. Hamerstukken
2.a Verslag partijraad 1 oktober 2022 wordt vastgesteld.
2.b Financiële controlecommissie Jaarstukken 2022 is ingesteld. Benoemd tot de commissie zijn: Frits Akse uit Almelo, Baukje Hiemstra uit Veenendaal, Willem de Man uit Vlaardingen, Jan Willem Roosch uit Haarlem en Dimph van Ruth uit Heerenveen.

3. Begroting SP - 2023
Penningmeester Gerrie Elfrink geeft een toelichting op de conceptbegroting 2023. Het doel van de begroting is volgens GE dat de SP op steeds meer plekken actief en aanwezig is. Daar tegenover staan teruggelopen inkomsten. De begroting is daarmee een investering die zich moet gaan terugbetalen. Er is geld opgenomen voor loonstijgingen maar nog geen verhoging van de inkomsten omdat er nog geen duidelijkheid is over subsidies. Er wordt ook gekeken naar beschikbare reserves om die in te zetten met als doel meer afdelingen en werkgroepen. De minimale vereiste contributie wordt verlaagd van 26 euro naar 12 euro per jaar om meer leden te behouden en aan te trekken.

Reacties van de Partijraad
De meeste sprekers maken een punt over de bijdrage aan de campagne voor de verkiezing van de Provinciale Staten. Dit budget moet wat hen betreft omhoog of anders worden verdeeld. Ook wordt er veelal positief gereageerd op het voornemen om grote reserves bij afdelingen af te romen ten gunste van het oprichten van nieuwe werkgroepen. Wel worden er vraagtekens gezet bij de mate waarin dit vrijwillig of verplicht moet zijn. Er zijn ook zorgen over leden die hun contributie niet kunnen betalen. Door sprekers wordt gezocht naar mogelijkheden om dit probleem op te lossen. Er wordt een oproep gedaan om meer werk te maken van de mogelijkheid tot doneren aan de SP. Een enkele vraag wordt gesteld over het effect van de afname in FTE’s bij het personeel en hoe dat tot stand is gekomen.

GE beantwoordt namens het DB
Er is 600.000 euro begroot voor de campagne van de PS, de vorige keer was dit 500.000 euro. Als er goede ideeën zijn, dan zijn die aan te geven bij het campagneteam en dan kan het geregeld worden. Het potje bij provincies was eerder 1500 euro, dat is nu 2000 euro. Dat is voor praktische zaken.

GE gelooft niet dat verplichting naar afdelingen niet nodig is om grote spaartegoeden af te romen. Dat doet wat hem betreft ook geen recht aan verschillende situaties waar afdelingen in zitten. GE wil eerst samen met regiovertegenwoordigers in gesprek met betreffende afdeling en heeft vertrouwen in de bereidwilligheid. Mocht het niks opleveren dan kan verplichting alsnog.

De wetgever heeft volgens GE verboden om via omwegen de contributie te betalen van leden die dat zelf niet kunnen. Dat mag niet om frauduleuze praktijken tegen te gaan.

GE is het eens met de oproep om er meer aan te doen dat mensen zelfstandig doneren aan de SP.

In reactie op de vraag over de daling in FTE’s zegt GE dat dit voortkomt uit openstaande vacatures die niet meer worden ingevuld. Dat gaat volgens GE in overleg met de teams. In de begroting zitten geen gedwongen ontslagen.

De PR stemt in met de begroting 2023.

4. Versterken van de afdelingen
Jimmy Dijk geeft een toelichting op de huidige stand van zaken. Gerrie Elfrink gaat in gesprek met Ilona van de afdeling in oprichting in Ede. Daar is een actief bestuur met een kerngroep bezig om een nieuwe afdeling op te zetten. Hiervoor gaan ze ook in de Moed leden bellen om deze te activeren. Ook andere afdelingen kunnen gebruikmaken van die mogelijkheid om te bellen. GE vertelt dat er nu al meerdere werkgroepen zijn opgericht sinds de vorige PR.

JD gaat nu in gesprek met Lieke van Rossum van team Opbouw & Opleiding over de kaderscholingsweekenden. LvR vertelt hoe die weekenden in z’n werk gaan. Deze zijn bedoeld voor organisatiesecretarissen, afdelingsvoorzitters, fractievoorzitters en wethouders. Er zijn vier weekenden beschikbaar. Tijdens de weekenden wordt er geschoold in ideologie en praktijk en veel gesproken met elkaar. JD benadrukt het belang van de weekenden en roept de PR op om daar allemaal bij te zijn het komende jaar.

LvR vertelt over hoe nieuwe leden worden verwelkomd binnen de partij. Er is een kennismakingspad ontwikkeld voor nieuwe leden. Ze krijgen op vaste momenten mails waarmee ze meer informatie krijgen over de partij. Op SP-net is een speciaal stuk ingericht waar nieuwe leden ook filmpjes kunnen bekijken over o.a. de geschiedenis van de partij en de ideologie en werkwijze. JD vult aan met de mededeling dat, hoewel er over het hele jaar nog een ledenverlies is, er in de maanden oktober en november een winst was van enkele honderden leden. Dat komt doordat er met campagnes en debatten contactgegevens worden verzameld.

5. Jaarplan internationaal secretariaat
Arnout Hoekstra geeft een toelichting op het werkbezoek aan Straatsburg en de plannen voor 2023. Twee deelnemers aan het werkbezoek vertellen over hun ervaringen en wat ze daar aan kennis hebben opgedaan. AH vertelt nu over het jaarplan van het internationaal secretariaat. In voorbereiding op de verkiezing van het Europees Parlement is het secretariaat nu vooral aan het kijken naar de landen om ons heen. Het doel is om kennis uit te wisselen en te leren van successen maar ook om leden daarbij te betrekken. Het werkbezoek aan Straatsburg is daar volgens AH een voorbeeld van. Er worden vervolgens nog enkele vragen en antwoorden gewisseld met de PR.

Het jaarplan 2023 van het internationaal secretariaat wordt met stemming door de PR vastgesteld.

6. SP Jongeren
Bastiaan Meijer is voorzitter van de net opgerichte SP Jongeren en vertelt over de noodzaak van deze vereniging. In het jaarplan 2023 staat te lezen dat er volgend jaar wordt begonnen met een MBO-campagne. De SP jongeren gaan schoolpleinen bezoeken om daar te horen waar de studenten zelf mee worstelen. SP-leden die jonger zijn dan 28 jaar kunnen nu ook gratis lid worden van de SP jongeren. Vanaf 16 jaar kan je lid worden van de SP, bij de SP jongeren kan dat vanaf 14 jaar. Er is gekozen voor regionale groepen zodat jongeren uit afdelingen waar weinig jongeren zijn, toch kunnen meedoen bij de regionale groepen.

De PR wijst de SP Jongeren met een stemming aan als de politieke jongerenorganisatie van de SP

7. Partijbrede campagne: Lonen omhoog, kosten omlaag
Lilian Marijnissen en Jimmy Dijk geven een toelichting op de lopende campagne. LM vertelt dat het kabinet niet in staat is om ervoor te zorgen dat er geen belastinggeld gaat naar de winsten van energiebedrijven. Partijen komen er volgens haar nu achter dat ze fout zaten met het privatiseren van de energie. Het ideologische debat is volgens LM nu losgebarsten. De SP wil de energie nationaliseren. JD vertelt dat er een vraag en antwoord over dit onderwerp gepubliceerd wordt op SP-net. Daar staan antwoorden op de meest gestelde vragen.

JD vervolgt door in te gaan op de volkspetitie voor het nationaliseren van de energie waar veel afdelingen ook mee bezig zijn. Er zijn bijeenkomsten geweest door het hele land om met geïnteresseerden over dit onderwerp te praten. Deze zijn goed bezocht en er volgen nog meer. JD doet een oproep aan afdelingen om meer actiemateriaal te bestellen. Inmiddels zit de petitie ruim boven de 70.000 steunbetuigingen. Om ervoor te zorgen dat er nog meer steun binnen komt, laat JD nu nieuw materiaal zien dat te bestellen is door de afdelingen. Iedereen die heeft ondertekend krijgt een actiepakket aangeboden. JD doet een oproep aan de PR om mee te helpen deze actiepakketten te maken.

Nils Muller van de afdeling Zutphen komt nu naar voren. Hij vertelt over de actie ‘Zon voor allen’. Met dat plan legt de gemeente zonnepanelen op alle daken, wat ten goede komt van de energierekening van inwoners. Eind januari komt het plan in de gemeenteraad. LM geeft aan dat het mooi is dat er en koppeling is tussen de landelijke campagne en iets wat je lokaal kunt doen.

JD vertelt dat er nu ook campagnescholingen worden gegeven. Hij roept alle afdelingen op om dat te gaan doen. Twee SP’ers die onlangs een campagnescholing hebben gedaan, worden naar voren gehaald om over die ervaring te vertellen. Die scholingen hebben geleid tot veel enthousiasme en energie om aan de slag te gaan. Tot slot worden er nog praktische vragen gesteld en opmerkingen gemaakt vanuit de PR waar JD en LM op reageren.

8. Campagne Provinciale Statenverkiezingen / Eerste Kamerverkiezingen

LM vertelt dat er op zaterdag 11 februari een groot moment plaatsvindt als vervolg op het prinsjesdagprotest. Dat is een tussenmoment voor de campagne voor de volkspetitie en de aftrap van de campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen. Op dat moment kunnen mensen zien wat de inzet van de SP is voor de verkiezingen. Omdat de Eerste Kamer wordt gekozen door Statenleden, is het volgens LM ook een verkiezing met een landelijk tintje. De thema’s zoals het terugdraaien van de privatiseringen en het openbaar vervoer zijn dingen waar de provincies over gaan maar waar landelijk ook veel mee kan. Door een vertegenwoordiging van het campagneteam worden enkele concepten gepresenteerd voor de campagne.

De PR reageert op de voorstellen voor de campagne
Veel insprekers zijn van mening dat de campagne vooral uit moet gaan van de eigen kracht van de SP. Er is twijfel of de directe aanval op Rutte succesvol gaat zijn. Er zijn ook insprekers die juist vinden dat een harde aanval past bij het sentiment in de samenleving. Een consensus over wat de beste richting is, is er niet.

JD en LM geven in reactie op de PR aan dat ze blij zijn met alle reacties en dat daarmee de plannen verder worden ontwikkeld. In januari wordt er een voorstel gepresenteerd aan de PR.

De PR heeft nu met een videoverbinding rechtstreeks contact met kamerlid Bart van Kent die vertelt over zijn aanwezigheid bij de FNV-manifestatie.

9. Toespraak Lilian Marijnissen
LM start met de woorden van minister Kaag: ‘We gaan het allemaal voelen’. Dat is volgens LM een leugen. Er zijn nog nooit zoveel miljardairs geweest als nu. Nog nooit waren de winsten van de grote bedrijven zo hoog. Tegelijkertijd krijgt de overheid via de BTW miljarden meer binnen dan begroot. Niet iedereen voelt de crisis dus en er zijn ook mensen en bedrijven die er juist van profiteren.

Met eerlijke maatregelen zoals een winstbelasting kan je er volgens LM voor zorgen dat de klappen vallen daar waar winst wordt gemaakt en dat de mensen die nu de rekening betalen worden ontzien. De komende maanden gaat het daarover want het kabinet is de geesten rijp aan het maken voor nieuwe bezuinigingen. Er wordt zo meer ruimte gemaakt voor bijvoorbeeld marktwerking in de zorg.

Het zal de komende tijd volgens LM ook veel gaan over migratie. Het overgrote deel van migratie in Nederland is arbeidsmigratie. Rechtse partijen misbruiken vluchtelingen als afleiding om het niet over arbeidsmigratie te hoeven hebben. Dat is namelijk het verdienmodel van werkgevers en foute uitzendbureaus. Er moet een einde worden gemaakt aan dit ordinaire verdienmodel voor werkgevers waardoor mensen onder erbarmelijke omstandigheden en rechteloos wonen. Dit moet worden gereguleerd. Daar mogen we als SP niet voor wegkijken. Als werkende mensen tegen elkaar worden uitgespeeld dan moet de partij hun bondgenoot zijn. De lusten zijn nu voor de bedrijven en de lasten voor de samenleving.

Jannie Visscher sluit de vergadering