Kox spreekt waardering uit voor Oekraïense President

Vandaag sprak de Oekraïense president Volodymyr Zelensky de plenaire vergadering van de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa toe, op uitnodiging van de President van het assemblee Tiny Kox. Voorafgaand aan zijn speech werd hij warm ontvangen door de Assemblee. Kox sprak zijn waardering uit over de Oekraïense President: 'Het applaus dat u ontving laat zien hoeveel we uw moed en uw vastberadenheid waarderen, maar ook uw wijze woorden en de wijsheid die u met ons deelde om deze oorlog zo snel mogelijk te beëindigen en om gerechtigheid, nationale soevereiniteit en de territoriale integriteit van uw land te herstellen.’

In zijn toespraak sprak Zelensky onder andere over de noodzaak van Europese eenheid in respons tegen de agressie vanuit de Russische Federatie. Hij had het onder andere over de kracht van dialoog in het beëindigen van de verschrikkelijke oorlog die zijn land sinds februari teistert en prees de eensgezindheid waarmee de Raad van Europa in februari Rusland het lidmaatschap ontnam.

President Kox bedankte Zelensky voor zijn toespraak: 'Wij allemaal beschouwen de agressie van de Russische Federatie als een aanval op de multilaterale samenwerking die bedoeld is om alle burgers van Europa te beschermen. Daarom proberen we koste wat het kost binnen ons mandaat Oekraïne en haar inwoners te ondersteunen in deze meest uitdagende en gevaarlijke tijden.'