Verslag partijraad 25 juni 2022

Genomen besluiten tijdens deze partijraad:

• Verslag partijraad d.d. 28 mei vastgesteld

• Jaarrekening 2021 vastgesteld en decharge verleend

• Profielschets voor kandidaten voor de Eerste Kamer is vastgesteld

• Het voorstel voor de samenstelling van de kandidatencommissie voor de verkiezing van de Eerste kamer is overgenomen

11.00 uur Partijvoorzitter Jannie Visscher opent de partijraad

1. Opening en mededelingen
De leden van de PR en gasten worden welkom geheten door JV. Vervolgens licht zij de agenda toe van deze PR.

2. Vaststellen verslag d.d. 28 mei 2022
Het verslag wordt door de PR vastgesteld.

3. Actueel in de SP
Lilian Marijnissen bespreekt met Tweede Kamerleden Renske Leijten en Michiel van Nispen twee actuele politieke kwesties. LM benadrukt dat het goed is om wat vaker stil te staan bij de eigen voorstellen die de SP als partij doet omdat daarmee duidelijk wordt wat de goede alternatieven zijn die worden aangedragen.

RL licht de referendumwet toe waar zij mee bezig is. Ze gaat in op de geschiedenis van de wet en de plaats binnen de democratie. Het correctief referendum zoals RL wil, moet een noodrem zijn voor het volk. Het moet de kloof tot de mensen die zijn afgehaakt overbruggen en is een middel tegen wat zij de diplomademocratie noemt. Er liggen twee voorstellen: een landelijk correctief referendum en een lokale variant. De laatste dinsdag voor het reces is stemming en uitsluitsel over het wel of niet aannemen van de wet.

MvN vertelt hoe hij het voorstel voor het Huis van het Recht heeft verdedigd in de Tweede Kamer. Daar was veel steun voor het idee. Het is een plek in de buurt waar mensen met sociaaljuridische problemen laagdrempelig terechtkunnen. Mensen worden niet van loket naar loket gestuurd en er wordt vervolgens samen naar een oplossing gestuurd. De conclusie van het debat is nog niet dat ze er gaan komen in alle plaatsen maar wel dat ze er gaan komen. Naast de politieke inzet probeert MvN ook maatschappelijk al tot meer initiatieven te komen. Hij nodigt ook de SP-afdelingen uit om daar samen mee bezig te gaan.

De PR gaat vervolgens in gesprek met RL en MvN over hun voorstellen. Er worden ervaringen vanuit de afdelingen gedeeld, vragen gesteld en er volgt nog meer toelichting op de voorstellen.

4. Jaarrekening SP
Penningmeester Gerrie Elfrink geeft een toelichting op de jaarrekening over 2021. De accountant heeft de jaarrekening goedgekeurd. Drie factoren zijn van belang geweest voor de financiële ontwikkeling in 2021. Allereerst speelde corona nog een rol. Hoewel het beter is gelukt dan in 2020 om activiteiten door te laten gaan, zie je dit nog steeds terug in de resultaten. Een tweede factor is de vermindering van zetels in de Tweede Kamer waardoor inkomsten zijn gedaald. Tot slot was er ook een verkiezingscampagne wat voor meer uitgaven heeft gezorgd. De kascommissie heeft een controle gedaan over de jaarrekening.

Namens de commissie vertelt Willem de Man zijn bevindingen aan de PR. De commissie heeft geen onrechtmatigheden aangetroffen maar heeft wel enkele aanbevelingen. Allereerst stelt de commissie voor om bij huur van panden een kostendekkende prijs door te berekenen aan afdelingen. Ook moet er meer worden samengewerkt tussen fractie en vereniging zodat ook de fractie deelt in de kosten van acties. Daarnaast wordt de aanbeveling gedaan om een formele jongerenvereniging op te richten zodat hier subsidie voor kan worden ontvangen.

GE geeft aan dat de aanbevelingen van de commissie worden besproken in het bestuur en dat er een reactie komt op hoe zij daarmee om zullen gaan.

Vanuit de PR komen er reacties en vragen over het jaarverslag. Er wordt een oproep gedaan aan de afdelingen om meer gebruik te maken van fractiebudgetten om kosten te dekken, voor zover de verordening dit toelaat. Zoek de ruimte, is het credo. Er wordt ook gevraagd naar de risicoparagraaf en de inkomstenontwikkeling. GE geeft aan dat dit een risico is als de plannen voor uitbreiding van meer afdelingen en raadsleden niet gaat lukken. Daarom staat het er op die manier als risico in vermeld. Anderen benoemen nog dat ze facturen nodig hebben om die via de griffie te kunnen declareren. GE wil dit weer oppakken.

Jaarrekening 2021 wordt via stemming door de PR vastgesteld.

5. Voorbereiding verkiezing Eerste Kamer
JV licht toe dat er in december regioconferenties plaatsvinden. Daar worden de programma’s en kandidatenlijsten vastgesteld. De kandidatenlijst voor de Eerste Kamer wordt ook besproken in de regioconferenties en vastgesteld op de PR in het eerste kwartaal van 2023. De profielschets voor de kandidatenlijst is meegestuurd en moet door de PR worden vastgesteld. Vanaf 1 juli staan de profielschets en procedure op SP-net.

Het partijbestuur doet ook een voorstel voor een kandidatencommissie, die een voorstel zal doen voor een kandidatenlijst. Het bestuur stelt voor om daarin te benoemen: Jimmy Dijk, Irma Koopman, Tiny Kox, Lian Veenstra en Jannie Visscher.

De PR stelt de profielschets voor kandidaten voor de Eerste Kamer vast.
De PR neemt het voorstel voor de samenstelling van de kandidatencommissie over.

Tussen de agendapunten door krijgt secretaris Arnout Hoekstra het woord om te vertellen over de recente ontwikkelingen bij de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa waar Tiny Kox president van is. Het plan is opgevat om op 10 oktober een bezoek te brengen als de raad in sessie is. Geïnteresseerden die mee willen kunnen daarvoor een motivatie mailen naar internationaal@sp.nl

JV leidt nu een filmpje in dat is gevonden in Amsterdam. Het zijn de oudste beelden die bekend zijn en laten een congres zien waarin werd gesproken over de beginselen van de SP. Vervolgens worden drie aanwezigen naar voren gehaald die in 1974 bij dat congres waren om daarover te vertellen.

JV gaat daarna in op het geactualiseerde beginselprogramma. N.a.v. de evaluatie heeft de commissie een nieuwe versie geschreven die nu te lezen is op SP-net. Het geactualiseerde beginselprogramma zal volgend jaar worden vastgesteld.

6. SP Jongeren
Bastiaan Meijer vertelt over de recente activiteiten die de SP Jongeren hebben ondernomen. Er was onder andere een grote demonstratie voor betere compensatie van studieschulden. Ook zijn de jongeren bezig om de huisjesmelker van het jaar te verkiezen. Deze zomer zal er ook weer een zomerschool plaatsvinden. Meer informatie over de activiteiten is te vinden op de site en door te mailen naar jongeren@sp.nl

7. Voortgang versterken afdelingen
Jimmy Dijk licht nu toe wat de voortgang is met betrekking tot het versterken van de afdelingen. Het belang wordt nogmaals onderstreept om bestaande afdelingen te verstevigen maar ook te kijken naar kansrijke plaatsen voor nieuwe afdelingen.

Regiovertegenwoordiger Lian Veenstra vertelt nu hoe er vanuit Drenthe nieuwe mensen zijn opgestaan die een werkgroep willen beginnen met als doel om in 2026 een stevige afdeling te zijn die meedoet aan de gemeenteraadsverkiezingen in Aa en Hunze. Dit gebeurt met hulp van moederafdeling Assen en het regioteam.

Vervolgens vertelt een afvaardiging van Sint-Michielgestel over waar SP’ers in die gemeente mee bezig zijn. Er wordt gesteld dat het gek is dat daar eigenlijk geen goede SP-afdeling is. Er zijn meer dan genoeg leden en bij verkiezingen scoort de SP er bovengemiddeld. Daarom zijn enkele leden benaderd of zij een bestuur willen vormen en dat is snel gelukt. Om in kwaliteit te groeien volgen ze nu ook scholing.

Lieke van Rossum vertelt nu over het team Opbouw en Opleiding. Het team organiseert onder andere scholingen, begeleidt acties en organiseert bijvoorbeeld weekenden voor kaderleden. Het gemeenschappelijk doel is om te werken aan de opbouw en het versterken van onze organisatie en afdelingen. Het gaat daarbij om drie dingen: werken aan de afdelingen, de leden opleiden en via de afdelingen kan de partij gaan groeien.

LvR presenteert de leerlijn binnen de SP. Deze bestaat uit stappen van nieuw lid naar ervaren kaderlid. Ook wordt er kort ingegaan op de scholing Politieke basisvorming, die ieder lid gevolgd zou moeten hebben. Vervolgens komt Heel de Mens over het beginselprogramma. Aanvragen van scholing in de afdeling en meer informatie is te vinden via SP-net.

8. Partijbrede campagne
Jimmy Dijk vertelt nu over de partijbrede campagne waar de PR toe heeft opgeroepen. Deze heeft als doel: kosten omlaag, inkomen omhoog. Het is een reactie op de enorme inflatie en stijgende kosten. Lilian Marijnissen vertelt over het voorjaarsdebat en hoe er fundamenteel iets mis is met onze economie. Vanuit het kabinet komen geen maatregelen om daar iets aan te doen. Daarom heeft de SP een sociaal noodplan om daar iets aan te gaan doen. Er wordt daarom deze zomer opgebouwd naar Prinsjesdag waar de steun voor het plan zo groot moet zijn dat het kabinet wel om moet gaan.

In enkele afdelingen is al getest met de campagne en zij vertellen hun ervaringen. In Hengelo is begonnen met een wijk waar de SP het goed heeft gedaan. De verhalen zijn dan schrijnend. Je merkt gelatenheid maar je kunt lokaal wel laten zien hoe het anders kan. Dat levert ook steun op.

In Zutphen is de afdeling de laatste maanden langs de deuren gegaan om het te hebben over de energiecompensatie. Veel mensen die daar recht op hebben krijgen die automatisch omdat ze bekend zijn bij de gemeenten maar anderen zijn niet bekend en weten ook niet dat ze er recht op hebben. De SP is die laatste groep mensen gaan helpen om de toeslag aan te vragen. Een stappenplan van hoe SP Zutphen dat heeft gedaan wordt op SP-net gezet.

Heerlen is in twee wijken de buurt in gegaan. Een wijk met lagere inkomen en een wijk met middeninkomens. Bij die eerste merk je veel cynisme, zij hebben geen vertrouwen meer. In de andere wijk kwam naar voren dat ze het ook begonnen te voelen in de portemonnee. Iedereen merkt dus dat kosten stijgen.

De uitkomsten van de testafdelingen zijn dat de meeste mensen aanslaan op de prijs van de boodschappen. Ook brandstof wordt veel genoemd. Dit komt vooral terug bij mensen die voor hun werk afhankelijk zijn van de auto. Daaropvolgend ook de energierekening die bij sommigen nu al een probleem is maar waarbij anderen zien aankomen dat het een probleem wordt zodra het contract afloopt. Tot slot werden ook de hoogte van de huren en zorgkosten veel genoemd. Deze uitkomst komt overeen met de flitspeiling die is gedaan.

Vervolgens gaat JD in op de kernboodschap en de eisen. Deze zijn te vinden op https://kostenomlaag.sp.nl/ en op SP-Net.

Er komt verschillend materiaal om de campagne te ondersteunen. Flyers, contactlijsten en kranten komen beschikbaar voor de afdelingen. Op SP-net zijn de kernboodschap, klopinstructies en de tijdlijn met data te vinden.

Komende acties zijn de SuperZaterdag op 2 juli. Iedere afdeling verzamelt in minimaal één buurt of dorp steunbetuigingen. Wil een afdeling een lokale bijeenkomst organiseren dan kan deze mailen naar kostenomlaag@sp.nl

Er wordt toegewerkt naar 17 september voor het Prinsjesdagprotest. Dan wordt het langste boodschappenlijstje ooit gepresenteerd aan Rutte. De oproep is om daarbij te zijn.

Vanuit de PR worden tot slot nog vragen gesteld die met name van praktische aard zijn.

Jannie Visscher sluit de vergadering