Aangifte van doodslag tegen asbestproducent Eternit

Bob Ruers

Het Comité Asbestslachtoffers heeft het concern Eternit strafrechtelijk aangeklaagd. Bob Ruers, oud-advocaat en oud-senator voor de SP, heeft aangifte gedaan van doodslag, dood door schuld en zwaar lichamelijk letsel door schuld door Eternit. Bij het bedrijf dat asbesthoudende producten maakte werden medewerkers jarenlang blootgesteld aan asbest. Maar ook hun familieleden die met werkkleding in aanraking kwamen, mensen die met asbesthoudende producten moesten werken en inwoners van de omgeving van Goor zijn blootgesteld aan asbest. De winst ging tientallen jaren voor op de gezondheid van mensen. Ruers: ‘Al in de jaren ’70 hebben we er voor gewaarschuwd. Vanaf die tijd zijn er ermee bezig geweest. In 1995 heeft de SP het Comité Asbestslachtoffers opgericht. En dat zullen we de komende 30 jaar moeten blijven doen, want zolang komen er nog slachtoffers.'

Sinds 1969 zijn er 15.000 mensen dood gegaan aan asbestkanker, in de komende 20 jaar zullen er waarschijnlijk nog zo’n 10.000 mensen aan sterven. Het is voor het eerst dat een grote werkgever in Nederland strafrechtelijk wordt aangeklaagd. Slachtoffer hadden tot nu toe wel de mogelijkheid om een schadevergoeding te krijgen. De asbestzaak is voor veel meer zaken die nu spelen belangrijk. Ook voor slachtoffers van Q-koorts en Chroom-6 is volgens Ruers de zaak van belang.

Weet jij van misstanden waarbij mensen en milieu in gevaar komen? Meld het dan bij het SP-Milieu Alarmteam!

Meld het hier

Betrokken SP'ers