EU-verdrag met Mexico afgeraffeld

[CC] Bron: https://www.flickr.com/photos/libertinus/15701428439
[CC BY-SA 2.0] Bron: Montecruz Foto, https://www.flickr.com/photos/libertinus/15701428439

De SP noemt het vernieuwde handelsverdrag met Mexico dat de Europese Commissie dit weekend afsloot een grote teleurstelling voor de bescherming van mensenrechten en ethisch zaken doen. SP Europarlementariër Anne-Marie Mineur: "Blijkbaar vindt de Europese Commissie het van groter belang om president Trump een hak te zetten, dan om haar eigen ambities op het gebied van eerlijke handel waar te maken. In een moordend tempo wordt het ene vrijhandelsakkoord na het andere afgesloten, terwijl de huidige vrijhandel en globalisering de ongelijkheid in de wereld vergroot."

Mexico heeft een zeer slechte reputatie op het gebied van mensenrechten, en het aantal verdwijningen en gewelddadige incidenten in het land neemt toe. Het land staat op plaats 135 van de 180 op de corruptie-index. Toch is het nog maar de vraag of de sanctie-mechanismen in dit verdrag stevig genoeg zijn om mensenrechten te beschermen — een eis die eerder gesteld werd door leden van het Europees Parlement. De mechanismen in het oorspronkelijke verdrag zijn een dode letter gebleken. Ook schiet Mexico tekort wat betreft de ratificatie van diverse internationale afspraken en conventies. Een verdrag zonder tanden zal niets veranderen aan de corruptie en straffeloosheid die Mexico al decennia teistert. Daarnaast is de duurzaamheidseffectrapportage, waarmee van tevoren de impact op onder andere mensenrechten wordt getoetst, nog maar kort geleden van start gegaan en nog niet afgerond. Dat is tegen de eigen regels van de Commissie in, en druist zelfs in tegen het Verdrag van Lissabon.

De Europese Unie heeft al een beperkt handelsverdrag met Mexico, maar het nieuwe verdrag is daarop een forse uitbreiding, inclusief de liberalisering van diensten zoals financiële dienstverlening en telecommunicatie. Ook het omstreden investeringsbeschermingssysteem ICS (Investment Court System) zal deel uitmaken van het verdrag. De Europese Commissie zet veel haast achter een groot aantal onderhandelingen, ten koste van eerlijke handelsprincipes en mensenrechten wereldwijd. Vorige week waren Japan en Singapore aan de beurt, binnenkort wordt het verdrag met de Mercosur-landen Brazilië, Argentinië, Uruguay en Paraguay verwacht, en mogelijk worden zelfs de onderhandelingen over het TTIP-verdrag met de Verenigde Staten heropend.