Schaf laagste loonschaal meesters en juffen af

Peter Kwint

Het salaris van meesters en juffen in het basisonderwijs moet recht doen aan hun belangrijke verantwoordelijkheid. Daarom moet de laagste loonschaal in het basisonderwijs worden afgeschaft. Dat voorstel doet SP-Kamerlid Peter Kwint woensdag tijdens het debat over de werkdruk in het basisonderwijs.

Kwint: ‘Juffen en meesters hebben de enorm belangrijke taak om onze kinderen het beste onderwijs te geven. Tegelijk verdienen zij tot wel dertig procent minder dan andere HBO-opgeleiden. Zij verdienen respect, zij verdienen beter. Daarom willen we het minimumsalaris voor basisschoolleraren ophogen door de laagste loonschaal af te schaffen.’

Op initiatief van de SP debatteert de Tweede Kamer vandaag over de werkdruk onder onderwijzers op de basisschool. Overvolle klassen, bureaucratie en het toenemend lerarentekort zorgen ervoor dat basisschoolleraren het steeds zwaarder hebben. Ruim twintig procent van de docenten is of was  overspannen. 'Meesters en juffen die jonge kinderen in zo een belangrijke fase van hun leven les geven, hebben recht op steun van de politiek. Met deze maatregel laten we aan al deze mensen zien dat we achter ze staan en nemen we een belangrijke eerste stap in het verbeteren van de positie van basisschoolleraren', aldus Kwint.