Roemer: ‘Uitslag referendum grote winst voor Oekraïne en Nederland’

Woensdag zeiden de kiezers massaal ‘nee’ tegen het associatieverdrag met Oekraïne. SP-leider Emile Roemer is een dag later nog steeds opgetogen. ‘Deze mooie uitslag is voor een belangrijk deel te danken aan onze duizenden SP-activisten die de afgelopen weken campagne hebben gevoerd. Samen hebben we mensen weten te overtuigen dat een nee-stem beter is voor Nederland én Oekraïne.’

Uitslagavond referendum

De uitslag heeft volgens Roemer de enorme kloof tussen politiek en samenleving blootgelegd. ‘Gisteren stemde bijna twee derde van de kiezers nee. In de Kamer stemde 90% voor. En zo zijn er nog meer voorbeelden. Kijk naar de marktwerking in de zorg, het eigen risico of belastingontwijking door de rijke elite. Het overgrote deel van de mensen wil er vanaf. In de Tweede Kamer stemt het overgrote deel van de politici ermee in. Het wordt tijd dat deze kloof wordt gedicht.’

Roemer op uitslagavond referendum

De regering kan wat de SP betreft de uitslag niet in de wind slaan. Roemer: 'Wanneer dit verdrag definitief van tafel is, kunnen we Oekraïne echt gaan helpen. Niet door oligarchen te verrijken, maar door de bevolking van dat land te ondersteunen die een rechtsstaat op wil bouwen en de corruptie wil bestrijden. Dat kunnen we doen door rechters op te leiden en vakbonden en de vrije pers te ondersteunen. Op die manier kunnen we helpen het land stabiel te maken.'