Smaling: Maak van NS een sterk publiek bedrijf

De nieuwe bedrijfsstrategie van de NS die door directeur Rogier van Boxtel en minister Dijsselbloem is opgesteld is een strategie voor verliezers. Het mist lef en bravoure om van de Nederlandse spoorwegen een sterk publiek bedrijf te maken. In plaats daarvan grijpt Dijsselbloem fouten van de NS uit het verleden aan om het bedrijf verder te ontmantelen. Hij geeft een groot deel van het openbaar vervoer cadeau aan buitenlandse vervoerders. Dat zijn overigens allemaal bedrijven die in handen zijn van de staat in hun land van herkomst. Het is een gotspe dat ons eigen spoorbedrijf niet meer mag bieden op regionale concessies binnen Nederland, terwijl het bedrijf wel in het buitenland actief is.

De NS is volledig in handen van de overheid, en keert elk jaar tientallen miljoenen uit aan dividend. Het afstoten van onderdelen van de NS zal het bedrijf verzwakken waardoor de dividenduitkering onder druk komt te staan of de reiziger krijgt de rekening gepresenteerd. Deze nieuwe bedrijfsstrategie zal op termijn de reiziger en de belastingbetaler duperen. Daarom stelt de SP drie veranderingen voor aan de NS bedrijfsstrategie om ook op lange termijn de NS als gezond spoorbedrijf te behouden.

• De NS doet actief mee aan alle regionale vervoersconcessies. De SP zou de concessies die door de NS gewonnen worden graag in de toekomst weer willen toevoegen aan het hoofdrailnet. De buitenlandse activiteiten van de NS worden tot het minimum beperkt. De focus van de NS ligt op het openbaar vervoer in Nederland. Het is niet nodig dat NS bijvoorbeeld het railvervoer in Schotland organiseert.
  • Qbuzz blijft behouden en wordt door de NS gebruikt om mee te dingen aan busconcessie die een meerwaarde hebben om tot een goede deur-tot-deur reis te komen in samenhang met het spoor. De huidige ambitie om te komen tot een betere deur-tot-deur reis zonder meer busvervoer te mogen aanbieden is niet reëel.
  • De NS behoudt de winkels op het station. De reis begint op het station en er is veel publiek geld geïnvesteerd om deze stations aangenaam te maken met een goed winkelaanbod. De stations worden door reizigers positief beoordeeld. Het is geen enkele aanleiding om dit terug te geven aan de markt. Die was in het verleden geheel niet bereid was om te investeren in stations. Nu er succes is moet er ineens wel een graantje worden mee gepikt terwijl het personeel dreigt te worden overgeleverd aan veel mindere arbeidsvoorwaarden.